وقتی مازوت سوزی نیست پس علت آلودگی هوا چیست؟

وقتی مازوت سوزی نیست پس علت آلودگی هوا چیست؟ به گزارش ام آی جی تی، نیمه آذرماه آلودگی هوا به حدی رسید که علاوه بر تهران بعضی از استان ها مجبور به تعطیلی مدارس شدند، اما وقتی مازوت سوزی نیست پس علت این امر تولید بنزین بی کیفیت است؟



به گزارش ام آی جی تی به نقل از مهر، سال جاری با وجود خاموشی نیروگاه های مازوت سوز درست در نیمه آذر ماه آلودگی هوا به حدی شدت گرفت که مدارس تهران و چند استان را به تعطیلی کشاند با اینکه هر سال مازوت سوزی را علت هوای آلوده در استانهای بزرگ می دانستند اما حالا که نیروگاه های مازوت سوز در کلان شهرها خاموش شدند میتوان یکی از علل آلودگی هوا را در تولید بنزین با اکتان پایین جست و جو کرد.
به گفته مسؤلان وزارت نفت ناترازی بنزین مسأله ای که چند سالی است گریبان گیر دولت شده است و متأسفانه مجبور به واردات بنزین هم شده ایم اما این ناترازی به حدی رسیده است دولت پالایشگاه ها را مجبور به تولید بنزین با اکتان پایین کند. که این مساله در آلوده تر شدن هوا امری غیر قابل انکار است.
حتی کرامت ویس کرمی مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در ارتباط با میزان واردات بنزین اظهار داشت: تلاش ما بر آن است که حداکثر تولید و تأمین بنزین داخلی باشد و راهکارهای کوتاه مدت و بلند مدتی برای آن درنظر گرفته ایم همینطور با عنایت به ظرفیت خوبی که داریم عمده تولید در جنوب کشور و مصرف در نیمه شمالی صورت می گیرد میانگین واردات بنزین از آغاز سال تا کنون ۸ میلیون لیتر بوده و در مهر ماه ۹ میلیون لیتر واردات بنزین داشته ایم.
البته سمیه رفیعی نماینده مجلس شورای اسلامی هم توزیع بنزین بی کیفیت را تأیید کرد و توضیح داد: ما به شکل میانگین روزانه ۱۲۲ میلیون لیتر مصرف بنزین داشته ایم.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا بالا بودن مصرف دلیلی بر استفاده از بنزین بی کیفیت است، اظهار داشت: توان تولید پالایشگاه های کشور مشخص است و سازمان محیط زیست بر کیفیت بنزین نظارت دارد و گزارش ها ناظر بر بی کیفیتی سوخت است.
البته نکته قابل تأمل آن که با وجود ناترازی بنزین دولت ادعا کرده است که با روی کار آمدن دولت جدید افزایش تولید بنزین در پالایشگاه های کشور بوده ایم. بر مبنای آمار و ارقام موجود تولید بنزین پالایشگاه ستاره خلیج فارس با افزایش ۴ میلیون لیتری به روزانه ۴۴ میلیون لیتر، پالایشگاه تهران با افزایش ۲ میلیون لیتری به روزانه ۹ میلیون لیتر، پالایشگاه اصفهان با افزایش ۲ میلیون لیتری به روزانه ۱۴ میلیون لیتر و پالایشگاه تبریز با افزایش ۵۰۰ هزار بشکه ای به روزانه ۴ میلیون لیتر رسیده است.
توزیع بنزین بی کیفیت ظاهراً برای وزارت نفت منع قانونی ندارد چون که کرامت ویس کرمی مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی اخیراً اظهار داشت: بر مبنای مصوبه هیأت وزیران در سال ۱۳۹۷، اگر مصرف بنزین کشور روزانه از ۸۵ میلیون لیتر تجاوز کرد، وزارت نفت الزامی برای توزیع بنزین یورو ۴ ندارد، به این علت با افزایش حجم مصرف و توزیع بنزین، با وجود آن که بنزین تولیدی در پالایشگاه هایی مثل ستاره خلیج فارس، شاخصهای زیست محیطی استاندارد یورو ۴ را دارد، که احتمال می رود شاخص استاندارد در این پالایشگاه ها رعایت نمی گردد.
بر اساس این گزارش، آنطور که پیداست علاوه بر فرسودگی و احتراق نا مناسب خودرو ها با افزایش مصرف بنزین به سبب و پیشگیری از واردات بنزین دولت برای رفع ناترازی به تولید بنزین باکیفیت پایین روی آورده تا از این راه ناترازی مورد نظر را کم کند، اما این سوال وجود دارد که چه کسی پاسخ گوی آلودگی هوا و بیماری های تنفسی مردم خواهد بود؟


منبع:

1403/09/17
13:32:22
0.0 / 5
45
تگهای خبر: بنزین , پالایشگاه , تولید , خلیج فارس
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
MIGT انرژی ، توربین، گاز ، ام آی جی تی

migtco.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ام آی جی تی محفوظ است

ام آی جی تی

وبسایت اقتصادی با تمرکز بر نفت و گاز