مصرف بنزین تا سال ۱۴۰۸ به ۲۵۰ میلیون لیتر در روز می رسد
به گزارش ام آی جی تی، مدیر اتحادیه سوخت های جایگزین با اشاره به اینکه هم اکنون شکاف تولید و مصرف بنزین ۲۰ میلیون لیتر است، اظهار داشت: در صورت تداوم شرایط فعلی تا سال ۱۴۰۸ مصرف بنزین به ۲۵۰ میلیون لیتر در روز می رسد.
به گزارش ام آی جی تی به نقل از مهر، علی محمودیان، مدیر اتحادیه سوخت های جایگزین و خدمات وابسته امروز در نشست خبری همایش کشوری شکوفایی سبز، نوآوری های انرژی و حمل و نقل پاک اظهار داشت: یکی از مهم ترین چالش های امروز چالش انرژی است و این بحران بیشتر از یک بحران اقتصادی به حساب می آید که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: بررسی بحران فعلی انرژی نشان داده است با وجود این که تولید بنزین ۱۱۰ میلیون لیتر است اما مصرف به ۱۳۵ میلیون لیتر رسیده که مبین شکاف ۲۰ میلیون لیتری است و اگر این روند ادامه داشته باشد تا سال ۱۴۰۸ مصرف به ۲۵۰ میلیون لیتر می رسد.
به گفته وی، هدر رفتی که در گازوئیل وجود دارد بیشتر از ۱۰ درصد است که سالانه ۱۵ میلیارد دلار برآورد می شود.
محمودیان تصریح کرد: طبق گزارش ها روزانه ۱۰ میلیون لیتر بنزین و ۸ میلیون لیتر گازوئیل قاچاق می شود که از نظر ارزشی در مجموع سالانه ۶ میلیارد دلار می شود که ناشی از جذابیت قیمت انرژی در کشورهای همسایه است.
وی همینطور خاطرنشان کرد: سالانه ۶۰ درصد منابع انرژی به علت پرداخت یارانه هدر می رود.
عضو اتحادیه کشوری سوخت های جایگزین تصریح کرد: وابستگی به سوخت های فسیلی و سهم ناچیز تجدیدپذیرها در کشور فاصله عظیمی با استاندارد جهانی دارد به صورتی که این شاخص در ایران ۳ درصد و در جهان ۲۶ درصد است.
محمودیان اضافه کرد: سهم فعلی سی ان جی در خودرو های سبک ۱۸ درصد است در حالیکه که می تواند تا ۳۵ درصد تأمین سوخت را برعهده داشته باشد؛ در صورت عملیاتی شدن این مهم، سالانه ۴ میلیارد دلار در مصرف سوخت صرفه جویی می شود.
وی افزود: در مورد ال پی جی هم تا ابتدای سال ۱۴۰۲ روزانه ۷ میلیون لیتر صرفه جویی می شد اما با افزایش ۱۰ برابری از چرخه مصرف خارج شد که پیشنهاد می شود به علت ناترازی موجود مجدداً وارد سبد سوخت شود.
وی اضافه کرد: ایران یکی از ده کشور آلوده جهان است و سالانه هزاران قربانی از آلودگی هوا داریم که اثر آن در نظام سلامت بالغ بر ۸ میلیارد دلار است.
محمودیان افزود: بیشتر از ۳ سال است بدهی واحدهای تولیدی و پیمانکاری صنعت CNG پرداخت نشده و این صنعت را با چالش مواجه کرده است؛ سازمان برنامه و بودجه عزم پرداخت این مطالبات انباشته را دارد اما نمی تواند پرداخت کند.
مدیر اتحادیه سوخت های جایگزین و خدمات وابسته با اشاره به اینکه "می توان از LPG برای موتورسیکلت ها و سوختی جایگزین در نیروگاه ها استفاده کرد"، اظهار داشت: در بودجه ۱۴۰۴ بیشتر از ۷۰ درصد منابع صرف هزینه های جاری می شود، پس نمی توان از بودجه انتظار توسعه زیرساخت ها را داشت، بلکه دولت باید از توان و سرمایه مردم برای توسعه استفاده کند؛ در این خصوص میتوان با انتشار اوراق و ایجاد شفافیت برای جذب سرمایه مردمی در پروژه ها با سهام دار کردن مردم در پروژه های سود ده و توجیه پذیر از نظر اقتصادی، اقدام نمود.
وی ادامه داد: دولت باید به این نتیجه برسد که بدون مشارکت مردم، نمی توان رویه های نادرست پیشین را اصلاح کرد و نمی توان برنامه های لازم برای اصلاح امور را به اجرا درآورد.
لزوم تغییر ترکیب سبد سوخت در ادامه این نشست شهرام اتفاق مشاور اتحادیه کشوری سوخت های جایگزین اظهار داشت: بدترین گزینه در بین انتخابهای در ارتباط با صرفه جویی در مصرف بنزین، افزایش قیمت سوخت است چونکه برحسب تجربه افزایش منابع حاصل از آن در ارتباط با امور زیر بنایی نمی گردد. وی افزود: با افزایش قیمت بر نرخ تورم افزوده می شود و این در حالیست که در کشور شاهد نهادهای بودجه خواری هستیم که ابتدا این نهادها باید مورد بررسی قرار گیرند. اتفاق تصریح کرد: افزایش قیمت انرژی بعنوان یک گزینه مطرح است و تمرکز بر تنوع سبد سوخت داریم. به قول این مقام صنفی، باید اقدامی صورت گیرد که اثرگذاری عمیق و جدی داشته باشد. تغییر ترکیب سبد سوخت و تغییر تخصیص منابع یکی از راهکارهای مناسبی است که بر زندگی مردم هم فشاری وارد نمی نماید.
منبع: migtco.ir
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب