منفعت بالای کشور از محل بهینه شدن مصرف سوخت و کاهش قاچاق بنزین با اجرای بنزین به نفر

منفعت بالای کشور از محل بهینه شدن مصرف سوخت و کاهش قاچاق بنزین با اجرای بنزین به نفر به گزارش ام آی جی تی، عضو مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: با توجه به این که اعطای سهمیه بنزین به نفر سبب کاهش مصرف خودرو های تک سرنشین شود و همین طور قاچاق سوخت را نیز به حداقل می رساند؛ بدین سبب بنزین به نفر به نفع کلیت کشور است و منافع ما را تامین می کند. بنابراین، نیاز است دولت چهاردهم برنامه مدونی در حوزه اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر برای حل معضل ناترازی و توزیع عادلانه بنزین داشته باشد.


به گزارش ام آی جی تی به نقل از ایسنا، در صورتیکه زمانی واردکننده بنزین بودیم، حالا تبدیل به واردکننده شده ایم و سالانه چند میلیارد دلار دراین زمینه هزینه می نماییم. بگفته کارشناسان، ادامه روند فعلی شدنی نیست، هم اکنون، سالانه میزان زیادی بنزین تولید می شود و همه آنرا استفاده می نماییم. با وجود تولید بالای بنزین در کشور، نیاز به واردات داریم و گرفتار ناترازی دراین زمینه شده ایم.
کارشناسان بر این عقیده اند که سرکوب قیمتی و پایین بودن قیمت بنزین در کشور از مهم ترین دلیلهای عدم مدیریت مصرف بنزین در کشور است. به زعم آنان، باید به سمت اعمال روش هایی بمنظور کنترل مصرف حرکت نماییم.
بررسی های کارشناسی نشان میدهد که اعمال سهمیه بنزین به نفر می تواند راهکاری مناسب برای افزایش عدالت اجتماعی در توزیع یارانه بنزین و کنترل مصرف باشد. در این تکنیک، افراد تنها تا میزان مشخصی می توانند از بنزین با قیمت یارانه ای بهره گیرند. بیشتر از این مقدار را باید از بازار آزاد بخرند. بنابراین، انگیزه های افراد برای مدیریت مصرف افزایش می یابد.

عدالت اجتماعی و اختصاص بنزین

وحید احمدی، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگو با ایسنا درباب این مساله که بگفته رییس جمهور افزایش قیمت بنزین را در دولت چهاردهم نخواهیم داشت، اما بنزین بصورت سهمیه در اختیار افراد قرار می گیرد، اشاره کرد: به نظر من، اگر دولت بتواند در قالب طرح مدونی متناسب با عدالت اجتماعی سهم هر کسی از بنزین یارانه ای اختصاص دهد، اتفاقات خوبی رخ می دهد. در این چارچوب، هر فرد صرف نظر از این که وسیله نقلیه دارد یا خیر، از سهمیه بنزین بهره می برد.
وی افزود: در طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر بجای این که بنزین را به ازای هر خودرو اختصاص دهیم، به هر فرد میزانی از بنزین یارانه ای تعلق می گیرد. افرادی که بیش از این سهمیه، مصرف بنزین دارند، باید آنرا از بازار آزاد تهیه کنند. کسانی که بنزین اضافه دارند، می توانند آنرا در این بازار آزاد به فروش برسانند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی اشاره کرد: اختصاص سهمیه بنزین به نفر به عدالت نزدیک است. در وضعیت فعلی، کسانی که بیشترین امکانات را دارند، از بنزین یارانه ای بیشتری استفاده می نمایند. اما کسانی که خودرو ندارند، از یارانه بنزین بی نصیب هستند. در صورتیکه دولت بتواند برنامه مناسب و واقعی در حوزه اختصاص سهمیه بنزین به نفر داشته باشد و آنرا اجرائی کند، عدالت بیشتری در عرصه توزیع یارانه های بنزین شاهد خواهیم بود.
احمدی اظهار داشت: در طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر، افراد به تناسب دارایی و مصرفی که دارند، هزینه آنرا می پردازند و اقشار ضعیف نیز از این یارانه بیشتر بهره می برند. در این شرایط، اندک اندک افرادی که مصارف بالایی دارند، آنرا به قیمت واقعی می خرند و از این نظر نیز کنترل مصرفی صورت می گیرد.
وی افزود: اختصاص سهمیه بنزین به نفر، نه فقط به لحاظ عدالت اجتماعی برایمان مزیت دارد، از نظر کنترل مصرف نیز به نفع کشور است. وقتی افراد بدانند تنها میزان مشخصی بنزین یارانه ای در اختیار دارند و بیشتر از این مقدار را باید با قیمت آزاد تهیه کنند، بطور قطع به کنترل مصرف خودشان می پردازند.

لزوم گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی همزمان با تغییر مدل سهمیه بندی

عضو مجلس شورای اسلامی اشاره کرد: افراد در امتداد مدیریت مصرف بنزین خود احیانا به فکر استفاده از وسایل نقلیه عمومی می افتند. به این ترتیب، مشکل خودرو های تک سرنشین و هدررفتن بنزین نیز حل و فصل می شود. در این شرایط، نیاز است همزمان با اعمال روش اختصاص سهمیه بنزین به نفر به گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی بپردازیم تا زمینه جهت استفاده حداکثری از آن به وجود بیاید.
احمدی اظهار داشت: در طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر، یک بازار ثانویه ایجاد می شود و افراد می توانند در این بازار به خرید و فروش بنزین بپردازند. در این بازار، قیمت بنزین واقعی می شود. هم اکنون، قیمت یک بطری آب معدنی چند برابر یک لیتر بنزین است، در این شرایط، بدیهی است که افراد هیچ کنترلی بر روی میزان مصرف شان ندارد. اما وقتی نرخها واقعی شود، افراد به مدیریت مصرف می پردازند.
وی افزود: در نهایت با توجه به این که اعطای سهمیه بنزین به نفر سبب کاهش مصرف خودرو های تک سرنشین شود و همین طور قاچاق سوخت را نیز به حداقل می رساند؛ بدین سبب بنزین به نفر به نفع کلیت کشور است و منافع ما را تامین می کند. بنابراین، نیاز است دولت چهاردهم برنامه مدونی در حوزه اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر برای حل معضل ناترازی و توزیع عادلانه بنزین داشته باشد.
احمدی اظهار داشت: دولت باید در کنار اعمال روش اختصاص سهمیه بنزین به نفر، در امتداد بهبود فرهنگ مصرف نیز گام بردارد.



1403/06/16
12:05:03
0.0 / 5
5845
تگهای خبر: آب , بنزین , تولید , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
MIGT انرژی ، توربین، گاز ، ام آی جی تی

migtco.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ام آی جی تی محفوظ است

ام آی جی تی

وبسایت اقتصادی با تمرکز بر نفت و گاز