در گفتگو با ام آی جی تی تشریح شد

حل معضل ناترازی و مدیریت مصرف غیربهینه بنزین با اجرای بنزین به نفر

حل معضل ناترازی و مدیریت مصرف غیربهینه بنزین با اجرای بنزین به نفر به گزارش ام آی جی تی، رئیس پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز اظهار داشت: به خاطر تمامی مسائل اقتصادی، مالی و زیست محیطی مصرف غیربهینه بنزین باید به سمت حل و فصل مشکلات ناترازی بنزین برویم و این مساله را در کشور سامان دهیم. راهکار اینست که از تکنولوژی روز از طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر استفاده نماییم. به کارگیری فناوری در زمینه اجرای طرح بنزین به نفر­ در خدمت حل معضل ناترازی بنزین و کنترل مصرف بنزین و اصلاح قیمت گذاری بنزین برای مصارف خارج از الگوی بهینه خواهد بود


به گزارش ام آی جی تی به نقل از ایسنا، بنزین به یکی از مسائل مهم کشور تبدیل گشته است. باآنکه زمانی صادرکننده این ماده مهم و حیاتی بودیم. هم اکنون، سالانه چند میلیارد دلار برای واردات آن هزینه می­کنیم. عوامل مختلفی در افزایش تقاضای بنزین در کشور موثر هستند. برخی معتقدند، بخش زیادی از این تقاضا کاذب است.
قاچاق قابل توجه بنزین که بر اثر قیمت سرکوب شده و یارانه ­ای بروز کرده است و افزایش روز افزون تقاضا برای بنزین، مشکلاتی را در کشور به لحاظ ناترازی به وجود آورده است. هر چقدر بیشتر تولید و واردات می­کنیم، مصرف بنزین بالاتر می­رود. به نظر می­رسد در یک دور باطل مبتنی بر افزایش تقاضا و عرضه گیر افتاده ­ایم.
از جانب دیگه مساله قیمت هم یکی از چالش های این حوزه است. به تازگی هم مسعود پزشکیان در برنامه تودیع و معارفه وزیر اقتصاد گفته است: «هیچ منطقی وجود ندارد که ما بنزین را به قیمت دلار آزاد بخریم و به قیمت سوبسید دار بفروشیم، حالا که بنزین را (به این قیمت) بدهیم، جای بحث است که (آیا واقعاً) ما باید این را بدهیم؟ علم اقتصاد، دانشمندان و تجربه بین المللی این حرف را از ما قبول می کنند؟» رئیس جمهور اظهار داشت: «اقتصاددانان و کارشناسان ما باید بلند شوند و نسبت به سیاست های نادرستی که اجرا می نماییم، اعتراض کنند. ولی اکنون کارشناسان و اقتصاددانان اعتراض نمی کنند... من (به عنوان دولت) پول گندم، پول دارو و پول نهاده و حقوق بازنشسته ها را ندارم، اما بنزین دلار ۵۰ تومان را می فروشم ۱۰ تومان. کدام منطقی این را از ما قبول می کند که ما داریم این کار را می کنیم؟»
با این وجود و طبق نظر مسؤلان دولت چهاردهم مساله تغییر قیمت بنزین در دستور کار دولت نیست. ازاین رو هم اکنون امکان واقعی­ سازی قیمت بنزین وجود ندارد، به همین دلیل، خیلی از کارشناسان ایده اختصاص سهمیه بنزین به نفر را مطرح می­کنند. در این چارچوب سهمیه یارانه ­ای بنزین به کدملی هر شخص اختصاص داده می­شود.

عدالت مبنای طرح اختصاص سهمیه بنزین به هر نفر است

اسماعیل کفایتی، رئیس پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز کشور در گفتگو با ایسنا در مورد اختصاص سهمیه بنزین به نفر خاطرنشان کرد: هدفمندی یارانه ­ها اقدام مناسبی بود که در جهت تخصیص عادلانه یارانه ­ها در دستور کار قرار گرفت. به نظر می ­رسد، تخصیص سهمیه بنزین به نفر هم با هدف عدالتخواهانه باید در دستور کار قرار بگیرد.
وی افزود: هر اقدامی یک سری تبعات دارد که باید برای آن­ها چاره ­اندیشی داشته باشیم. طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر هم از این قاعده استثنا نیست. مقرر است با هدف تخصیص عادلانه یارانه سوخت، سهمیه­ مشخصی از بنزین یارانه ­ای برای هر کدملی در نظر بگیریم.

سهمیه بنزین به شکل پول نقد مناسب نیست

رئیس پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز کشور خاطرنشان کرد: ترجیحاً بهتر است که سهمیه بنزین افراد به شکل نقدینگی در اختیار آن­ها قرار نگیرد. روش مناسب­تر اینست که به شکل اعتباری سهمیه بنزین افراد برایشان در نظر گرفته شود. به صورت مثال، می­توانیم در چارچوب اعتبارات و تسهیلات ما به ازای بنزینی که افراد از آن استفاده نمی ­کنند را در نظر بگیریم.
کفایتی اظهار داشت: نیاز است بررسی­ های کارشناسی جدی در مورد طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر صورت بگیرد. باید با یک خرد جمعی این کار صورت گیرد. به نحوی که کمترین تبعات را به لحاظ تورمی و معیشتی برای مردم داشته باشد.
وی افزود: در اینکه نیاز است به سمت اعمال راهکارهایی مانند اختصاص سهمیه بنزین به نفر حرکت نماییم، شکی نیست. چونکه ادامه روند فعلی بر مبنای افزایش تقاضا و تولید به موازات یکدیگر و اینکه به واردات این ماده استراتژیک وابسته شویم، به صلاح کشور نیست.

طرح تخصیص بنزین به هر نفر احتیاج به کار کارشناسی دارد

رئیس پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز کشور تصریح کرد: در نهایت باید به سمت عادلانه­ سازی تخصیص یارانه سوخت حرکت نماییم و اصلاحاتی در این حوزه به اجرا بگذاریم. تخصیص سهمیه بنزین به نفر راهکاری است که ­می­تواند عدالت اجتماعی را در زمینه عرضه یارانه بنزین محقق کند. اما نیاز است با کار کارشناسی جدی این طرح را پیش ببریم.

مدیریت مصرف با طرح اعطای بنزین به هر نفر

کفایتی اظهار داشت: اختصاص سهمیه بنزین به نفر می­تواند در کنترل مصرف اثرگذار باشد. وقتی افراد بدانند فقط میزان مشخصی بنزین یارانه ­ای دارند و اضافه مصرف را باید از بازار آزاد تهیه کنند، به مدیریت مصرف­شان می­ پردازند. اما این شیوه به تنهایی بهینه ­سازی مصرف را به دنبال نخواهد داشت. نیاز است در کنار اعمال این شیوه، به فرهنگ­سازی در زمینه مصرف سوخت هم بپردازیم.

در کنار قیمت باید حمل و نقل عمومی تقویت شود

وی افزود: نیاز است فرهنگ مصرف را در کشورمان تغییر دهیم. افزایش قیمت بنزین در این حوزه کمک­ کننده خواهد بود اما اساسا نیاز است فرهنگ­سازی را در دستور کار قرار دهیم. به صورت مثال، مواردی همچون تک سرنشینی و عدم استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی باید رفع گردد. در این راستا، نیاز است تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی را داشته باشیم تا زمینه جهت استفاده از این وسایل فراهم گردد.

مسئله بنزین چند بعدی است

رئیس پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز کشور تصریح کرد: مساله بنزین فقط از بعد اقتصادی و مشکلاتی که به لحاظ مالی برای کشور بوجود آورده است، مهم نیست. ابعاد زیست محیطی مبحث و ترافیک هم اهمیت دارد. به خاطر تمامی مسائل اقتصادی، مالی و زیست محیطی مصرف غیربهینه بنزین باید به سمت حل و فصل مشکلات ناترازی بنزین برویم و این مساله را در کشور سامان دهیم. راهکار اینست که از تکنولوژی روز از طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر استفاده نماییم. به کارگیری فناوری در زمینه اجرای طرح بنزین به نفر­ در خدمت حل معضل ناترازی بنزین و کنترل مصرف بنزین و اصلاح قیمت گذاری بنزین برای مصارف خارج از الگوی بهینه خواهد بود.



1403/06/08
13:09:58
0.0 / 5
199
تگهای خبر: بنزین , تولید , سوخت , قاچاق
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
MIGT انرژی ، توربین، گاز ، ام آی جی تی

migtco.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ام آی جی تی محفوظ است

ام آی جی تی

وبسایت اقتصادی با تمرکز بر نفت و گاز