در گفت وگو با ام آی جی تی اعلام شد؛
حل ناترازی بنزین به پشتوانه طرح تخصیص به نفر
به گزارش ام آی جی تی، رئیس فراکسیون امنیت انرژی مجلس اظهار داشت: ناترازی بنزین به یکی از چالش های مهم اقتصادی و اجتماعی تبدیل گشته است که نیازمند راهکارهای هوشمندانه و عادلانه برای مدیریت و تخصیص منابع است.
به گزارش ام آی جی تی به نقل از مهر ناترازی بنزین یکی از چالش های اقتصادی و اجتماعی مهمی است که کشور با آن روبه رو شده است. تا همین دو سال پیش، ایران به عنوان یکی از صادرکنندگان بنزین در منطقه شناخته می شد، اما حالا به واردکننده ی این سوخت راهبردی تبدیل گشته است.
این تغییر، کشور را مجبور به واردات سالانه سه میلیارد دلار بنزین کرده است، رقمی که با افزایش تعداد خودرو ها در کشور و ثابت ماندن قیمت بنزین، رو به افزایش است. در وضعیت تورمی فعلی، قیمت ثابت بنزین باعث شده است که این کالای مهم به تدریج ارزش خودرا از دست بدهد و به یک کالای بی ارزش تبدیل گردد.
راهکاری که دولت ها تا کنون برای مدیریت مصرف بنزین ارائه کرده اند، افزایش قیمت آن بوده است. اما این راهکار نه فقط پایدار نیست، بلکه به یک چرخه مداوم از افزایش نرخها منجر گردیده است که می تواند نتایج امنیتی و اجتماعی نیز به همراه داشته باشد. باتوجه به این مشکلات، یافتن راهکارهای پایدار و عادلانه برای مدیریت مصرف و اختصاص سهمیه بنزین ضرورت دارد. این امر مستلزم استفاده از تکنولوژی های جدید و رویکرد های هوشمندانه است که نه فقط عدالت اجتماعی را ارتقا می دهند، بلکه به حفظ منابع و کاهش وابستگی به واردات نیز کمک می کنند.
در این ارتباط زینب قیصری رییس فراکسیون امنیت انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با مهر با اشاره به موضوع ناترازی بنزین اظهار داشت: برای حل مشکل ناترازی بنزین، باید بجای روش های سنتی و ساده که هم اکنون وجود دارد، بدنبال راهکارهای هوشمندانه و عادلانه باشیم. اختصاص سهمیه بنزین برمبنای مالکیت خودرو یک رویکرد ساده و نامنصفانه است، چونکه این تکنیک نادیده می گیرد که خیلی از خانوارها خودرو ندارند و تعدادی از افراد ممکنست چندین خودرو داشته باشند. این وضعیت به گونه ای ناعادلانه به افرادی که خودرو های بیشتری دارند، یارانه بیشتری اختصاص می دهد و مصرف بیشتر بنزین به مفهوم دریافت یارانه بیشتر است، که این خود مشوقی برای افزایش مصرف بجای کاهش آنست.
قیصری اظهار داشت: یکی از راهکارهای پیشنهادی، اختصاص بنزین به افراد بجای خودرو ها است. این تکنیک باتوجه به تعداد نفرات خانوارها، بنزین را توزیع می نماید و در نتیجه توزیع عادلانه تری را ارائه می دهد. طرح بنزین به نفر طرحی مهمست ولی باید از هوشمندسازی نیز در کنار آن بهره برد.
وی افزود: در عصر هوشمندی، می توان با بهره گیری از فناوری و داده های بزرگ، اختصاص بنزین را بصورت هوشمندانه تری انجام داد؛ برای مثال، زیرساخت های حمل و نقل عمومی و شیوه های مختلف رفت و آمد در شهرهای مختلف می تواند مد نظر قرار گیرد.
قیصری اشاره کرد: راهکارهای هوشمند می توانند شامل تحلیل الگوهای رفت و آمد، استفاده از سامانه های حمل و نقل عمومی و بهینه سازی مصرف سوخت برمبنای نیازهای واقعی افراد باشد. بدین ترتیب، می توان به شکلی بنزین را اختصاص داد که هم عدالت اجتماعی رعایت شود و هم از منابع بهینه تر استفاده گردد.
وی اظهار داشت: ناترازی بنزین به یکی از چالش های مهم اقتصادی و اجتماعی تبدیل گشته است که نیازمند راهکارهای هوشمندانه و عادلانه برای مدیریت و اختصاص منابع است. راهکارهای سنتی مانند اختصاص بنزین به خودرو ها نه فقط موجب افزایش نابرابری می شوند، بلکه سبب هدررفت منابع و تشویق به مصرف بی رویه نیز می گردند. برای دست یابی به عدالت در این عرصه، باید به سمت بنزین به نفر با رویکرد هوشمند برویم.
منبع: migtco.ir
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب