زیان پالایشگاه های اروپایی از اختلال ترانزیت انرژی در دریای سرخ
به گزارش ام آی جی تی، عملیات دریایی یمن ضد کشتی های رژیم صهیونیستی در منطقه دریای سرخ، معامله گران انرژی و شرکتهای کشتیرانی را با افزایش هزینه های حمل و تاخیرهای بیشتر در تحویل محموله ها روبرو کرده است.
به گزارش ام آی جی تی به نقل از ایسنا، برای اجتناب از منطقه دریای سرخ، ابرنفتکش گراند بونانزا که حامل ۱.۸ میلیون بشکه نفت ابوظبی برای شرکت توتال انرژی است، اوایل ماه میلادی جاری به یک سفر ۴۰ روزه رفت تا برای رفتن به فرانسه، آفریقا را دور بزند.
طبق برآوردهای یک منبع کشتیرانی و داده های شرکتهای LSEG و کپلر، این سفر حداقل دو هفته بیشتر از مسیر معمولی از راه کانال سوئز طول می کشد و هزینه آن حدود ۵.۷ میلیون دلار خواهد بود که افزایش حدود ۸۰ درصدی نشان داده است. رزرو ابرنفتکش گراند بونانزا توسط شرکت فرانسوی توتال نشان داده است که چگونه عملیات دریایی یمن ضد کشتیهای رژیم صهیونیستی در دریای سرخ که بیشتر بر حمل کانتینری تأثیر گذاشته بود، حالا هزینه ها را افزایش داده و تجارت جهانی نفت را مختل کرده است.
حمله جمعه گذشته به یک نفتکش سوخت شرکت ترافیگورا، این ریسک را بارز کرد.
تولیدکنندگان و بازرگانان انرژی، قیمت های بالاتر سفرهای طولانی تر در اطراف دماغه امید نیک را سبک و سنگین کرده و از نفتکشهای بزرگ تر برای مدیریت هزینه ها و ریسک ها استفاده می نمایند و همزمان، خریداران، خواستار تخفیف برای جبران هزینه های بیشتر حمل و نقل و ریسک جنگ هستند.
شرکتهای کشتیرانی، مسیرها و نقاط سوخت گیری مجدد را بازنگری می کنند و سرعت کشتیرانی را می افزایند که سبب مصرف بیشتر سوخت و افزایش انتشار گازهای گلخانه ای می شود.
استفانو گراسو، مدیر پورتفولیو در ۸VantEdge در سنگاپور اظهار داشت: تا وقتی که اختلال دریای سرخ به سرعت کاهش پیدا نکند، شاهد افزایش قابل توجهی هزینه نفت خام عرضه شده خواهیم بود.
به قول معامله گران، پالایشگاه های اروپایی از مدت زمان بیشتر حمل که سبب افزایش هزینه ها برای نفت خریداری شده توسط آنها می شود، ضرر کرده اند، اما حاشیه سود آنها با کاهش واردات محصولات رقیب از خاورمیانه و هند، حمایت شده است.
این معامله گران می گویند مدت سفر طولانی تر، نفتکش های قابل دسترس را کاهش داده و بر حمل و نقل نفتا از اروپا به آسیا و دیزل از شرق به اروپا تأثیر گذاشته است.
تحلیل گران گلدمن ساکس در یادداشتی در ۲۹ ژانویه نوشتند: افزایش اخیر نرخ حمل و نقل پاک، قیمت محصولات پالایش شده را در مناطق واردکننده بزرگ، همچون دیزل در اروپا، نفتا و نفت کوره در آسیا و بنزین در آمریکا افزایش داده است.
موکش ساحدف، رئیس تجارت نفت در شرکت مشاوره ریستاد انرژی، اظهار داشت: درست همانطور که گاز طبیعی آمریکا، جای عرضه روسیه به اروپا را بعد از جنگ در اکراین گرفت، پالایشگاه های آمریکایی از آنجاییکه می توانند فرآورده های سوختی را به اروپا ارسال کرده و جایگزین عرضه از خاورمیانه شوند، سود می برند. حملات اخیر دریای سرخ هم تهدیدی برای واردات محصولات پالایش شده اتحادیه اروپا و هم فرصتی برای سیستم پالایش نفت آمریکا برای پر کردن مجدد این شکاف است.
جدایی شرق و غرب
به قول معامله گران، برای پالایشگاه های اروپایی خریدار نفت بصره عراق، افزایش هزینه های واردات، سبب کاهش تقاضا در سه ماهه اول سال جاری شده است.
به قول معامله گر یک پالایشگاه اروپایی، هزینه کرایه کشتی های سوئزمکس با ظرفیت یک میلیون بشکه برای ارسال نفت عراق به پالایشگاه های مدیترانه، ۲.۵۰ تا ۳.۵۰ دلار در هر بشکه افزایش پیدا کرده است، در حالیکه بیمه، حدودا سه برابر شده و بین ۱۰ تا ۱۵ سنت در هر بشکه افزایش پیدا کرده است.
حجم نفت عراق که به مقصد اروپا می رود، کاسته شده است. همینطور به این علت که در بازار فعلی، معاملات نفت در کوتاه مدت بالاتر از قیمت معاملات برای تحویل در ماههای آینده شده است، محموله ها در طول ۲۰ روز اضافی که کشتی در آب است، ارزش خویش را از دست می دهند.
در سوی دیگر، فروشندگان گرید نفتی «سی پی سی بِلِند» قزاقستان به مقصد آسیا، برای صرفه جویی بیشتر، محموله ها را به جای کشتی های کوچک تر سوئزمکس، در نفتکش های بسیار بزرگ از نوع VLCCاز مسیر دور آفریقا ارسال می کنند، اما هنوز هیچ قراردادی برای محموله های تحویل ماه مه، منعقد نشده است.
یکی از عوامل بازدارنده اینست که نفتکش های VLCC با ظرفیت حمل ۲ میلیون بشکه نفت، برای پهلوگیری در بندر نووروسیسک روسیه که محل صادرات گرید نفتی «سی پی سی بِلِند» است، بیش از حد بزرگ هستند و بدین سان محموله ها باید از نفتکش های کوچکتر به VLCC ها منتقل شوند که هزینه های اضافی را تحمیل می کند.
یکی از افراد درگیر در تجارت نفت گرید نفتی «سی پی سی بِلِند» اظهار داشت: می توانم ببینم که بازار یک شکاف واضح میان شرق و غرب بوجود می آورد. بصره در شرق می ماند، گرید نفتی «سی پی سی بِلِند» در غرب باقی می ماند.
پیامدهای گسترنده
در این میان، شرکت توتال، نفتکش VLCC به نام آمفیون را برای بارگیری نفت خام از فجیره به انگلیس در ششم و هفتم فوریه موقتاً اجاره کرده است. این نفتکش با گزینه رفتن از دماغه امید نیک با حدود ۶.۴ میلیون دلار یا از راه کانال سوئز با حدود ۳.۷ میلیون دلار کرایه شده است.
طبق آمار SSY Tankers، محدودیت کشتی های موجود، به بازار آسیایی لطمه زده است. هفته گذشته، نرخ حمل برای نفتکشی که می تواند ۶۷۰ هزار بشکه دیزل را از کره جنوبی به انگلیس حمل کند، حداقل ۳۰ درصد یا بیشتر از ۶ میلیون دلار افزوده شد.
این به نوبه خود، نرخ نفتکشها در مسیرهای کوتاه و متوسط در منطقه آسیا را به میزان ۲۰ درصد افزایش داده است.
سرنا هوانگ، تحلیلگر شرکت ورتکسا در اینباره اظهار داشت: از زمان حملات آمریکا و انگلیس به یمن در ۱۲ ژانویه، شاهد تغییر مسیر حداقل ۷۰ نفتکش بوده ایم که به سمت برای دماغه امید نیک در جنوب آفریقا منحرف شده اند.
معامله گران اعلام کردند افزایش هزینه های حمل و نقل و بیمه، در عین حال، محموله های سوخت دیزل و جت از آسیا و خاورمیانه به اروپا را محدود کرده است.
داده های شرکت کپلر نشان داد محموله های دیزل از هند به اروپا در ژانویه حدودا ۸۰ درصد کاسته شده است.
به قول معامله گران، جهش ۵۰ درصدی در هزینه حمل و نقل، احیانا فرصت صادرات نفتا به آسیا را برای پالایشگاه های اروپایی از بین برده است.
حملات اخیر اکراین به پالایشگاه ها و پایانه اصلی سوخت در روسیه که صادرات از آنجا را کم کرد، به اختلالات تجارت جهانی افزوده است.
طبق گزارش رویترز، این مورد سبب شده است تا درخواست های بیشتر خریداران برای تأمین کالاهای خاورمیانه به آسیا افزایش یابد و سبب افزایش ۶۰ درصدی نرخ حمل و نقل برای تانکرهای LR به حدود ۵ تا ۶ میلیون دلار شده است که می توانند ۶۵۰ هزار بشکه نفتا را حمل کنند.
منبع: ام آی جی تی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب