تعرفه برق شارژ خودرو اعلام می شود

تعرفه برق شارژ خودرو اعلام می شود به گزارش ام آی جی تی، یک مقام مسئول اظهار داشت: حدود یک سال پیش مطالعات تعرفه برق خودرو های برقی انجام شده و پیشنهادات به وزارت نیرو ارسال شده، ظرف هفته های آینده، تعرفه نهایی توسط وزارت نیرو مشخص می شود.



به گزارش ام آی جی تی به نقل از مهر، محمدحسین رفان، مدیرعامل شرکت برق و کنترل مپنا (مکو) در نشستی خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: گروه مپنا در جهت مسئولیت اجتماعی و فرابنگاه نگری، حدود ۱۰ سال است که تصمیم به ورود به حوزه برقی سازی حمل و نقل با تشکیل زیرساخت ها و وورد به عرصه تولید تجهیزات خودرو های برقی گرفته است.
وی اضافه کرد: امروز هم در زمینه طراحی خودروی برقی، هم پیشرانه و هم طراحی و ساخت قطعات خودرویی و همینطور در زمینه ایجاد ایستگاه های شارژ و زیرساخت برقی سازی حمل و نقل ورود کرده ایم و تا امروز از چند خودروی برقی طراحی شده داخلی رونمایی کرده ایم.
رفان با اعلان اینکه "تا امروز یک خودروی برقی به صورت تجاری درآمده و قرارداد تولید آن به امضا رسیده"، اظهار داشت: روی اتوبوس های برقی هم کار کرده ایم، نخستین اتوبوس برقی طراحی شده و قرارداد ساخت و فروش آن به امضا رسیده است.
وی افزود: روی تولید انواع شارژرها هم کار شده و امروز می توانیم تمامی انواع شارژر را از ظرفیت یک کیلولت به بالا، به تولید برسانیم.
مدیرعامل شرکت برق و کنترل مپنا (مکو) با اعلان اینکه "امیدوارم در آینده نزدیک صادرات شارژرهای تولید داخل انجام شود"، اظهار داشت: پشت صحنه تولید و راه اندازی شارژرها، یک شبکه بزرگ است که مراکز شارژ خودرو ها را به هم متصل می کند و این شبکه، به شبکه سراسری برق کشور و از آنجا به مرکز دیسپچینگ برق متصل است.
وی اضافه کرد: تا کنون ۱۰۰ ایستگاه شارژ خودروی برقی راه اندازی شده که ۳ مورد آن در خارج از کشور و بقیه در داخل کشور به راه افتاده است و از این تعداد، ۴۰ ایستگاه شارژ در تهران راه اندازی و به راه افتاده است.
رفان در ارتباط با تعرفه برق خودرو های برقی اظهار داشت: حدود یک سال پیش مطالعات آن انجام شده و پیشنهادات به وزارت نیرو ارسال شده، مقرر است ظرف هفته های آتی، تعرفه نهایی توسط وزارت نیرو اعلام می شود، همینطور وزارت نیرو در برنامه دارد که کنتورهای اختصاصی شارژ خودرو در منازل نصب شود و برای آن تعرفه جداگانه ای تعیین شود.
رفان اشاره کرد: پیشبینی می شود نخستین خودروی برقی تولید داخل در مرحله تجاری، اواخر سال آینده وارد بازار شود و تولید با عمق داخلی سازی بالا در حدود یک تا دو سال آینده شکل بگیرد.
وی اضافه کرد: هیچ نگرانی بابت کمبود برق در شرایط پیک تابستان برای برقی سازی حمل و نقل وجود ندارد چون که در وهله اول با قول و قراری که برای ورود خودرو ها و اتوبوس های برقی به ناوگان حمل و نقل تهران گذاشته شده، حدود ۳۰ مگاوات برق برای خودرو ها و ۳۰ مگاوات برق برای اتوبوس ها مورد نیاز است که این ۶۰ مگاوات در مقابل مصرف ۵۰۰۰ مگاواتی تهران در پیک تابستان، حدود ۱.۲ درصد است و حتی میتوان در ساعات اوج نیاز مصرف برق در شبکه، با اتصالی که مابین مراکز شارژ خودرو با شبکه سراسری وجود دارد و قابلیت کنترل از راه دور، محدودیت های موقتی در میزان برقی که به ایستگاه های شارژ ارسال می شود ایجاد کرد و نگرانی از این بابت وجود ندارد.
رفان اشاره کرد: همینطور گروه مپنا پیشنهاداتی به وزارت نیرو عرضه کرده که با انجام یک سری کار نرم افزاری در نیروگاه های موجود، برای نیروگاه های بخاری و سیکل ترکیبی حدود یک تا دو مگاوات و برای نیروگاه های گازی حدود ۳ مگاوات میتوان به توان خروجی نیروگاه اضافه کرد که این مقدار، برای تأمین برق پایدار ایستگاه های شارژ تخصیص یابد.
وی افزود: از طرف دیگر، نمونه ایستگاه شارژ با قابلیت تأمین برق مورد نیاز توسط پنل های خورشیدی تهیه شده و این امکان وجود دارد در مناطق مختلف بر حسب نیاز، از این نوع ایستگاه ها هم استفاده گردد.
مدیرعامل شرکت برق و کنترل مپنا (مکو) ضمن اشاره به ناترازی روزانه بالغ بر ۱۰ میلیون لیتری بنزین در کشور اظهار داشت: مسیر برقی سازی حمل و نقل مسیری انکار ناپذیر بوده و باید کشور به این سمت حرکت کند؛ ازاین رو این نگرانی وجود ندارد که با تغییر مسؤلان فعلی، تغییری در برنامه های این حوزه ایجاد شود.
وی اضافه کرد: استفاده از خودرو های برقی، به جز دستاوردهای محیط زیستی و کاهش آلایندگی هوا، به مراتب از خودرو های بنزینی مقرون به صرفه تر هستند و هم هزینه های نگهداری کمتری دارند و هم تأمین برق در مقابل بنزین، به مراتب برای کشور و مردم کم هزینه تر خواهد بود؛ از طرف دیگر، عمده قیمت خودروی برقی در ارتباط با باطری است و قیمت باطری نسبت به ۵ سال پیش حدود یک چهارم شده و رفته رفته باز هم قیمت باطری خودرو های برقی کاهش خواهد یافت و در نتیجه تأمین این خودرو ها را مقرون به صرفه تر خواهد نمود.
رفان در مورد تأمین باطری خودرو های برقی در کشور اظهار داشت: بخش عمده مواد اولیه و حتی دستگاههای مورد نیاز از کشور چین تأمین می شود، اما باطری ها در داخل کشور تولید خواهند شد.
وی افزود: مقرر شده یک شرکت فرا بنگاهی تشکیل گردد که مسئولیت توسعه و نگهداری ایستگاه های شارژ خودروی برقی در کشور برعهده این شرکت قرار گیرد.


منبع:

1402/11/08
16:24:46
0.0 / 5
457
تگهای خبر: ایستگاه , بنزین , تولید , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۲
MIGT انرژی ، توربین، گاز ، ام آی جی تی

migtco.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ام آی جی تی محفوظ است

ام آی جی تی

وبسایت اقتصادی با تمرکز بر نفت و گاز