گزارش ام آی جی تی
ضرورت وجود LPG در سبد سوخت
ام آی جی تی: تنوع بخشی به سبد سوخت كشور همچون سیاست های الزامی است كه با وجود گازمایع می تواند شمایل اجرایی تری به خود بگیرد.
به گزارش ام آی جی تی به نقل از مهر، یکی از سیاست های الزامی در حوزه مصرف سوخت و حمل و نقل، تنوع بخشی به سبد سوخت مصرفی در بخش حمل و نقل است. این تنوع بخشی به معنای جایگزینی سوختی با سوخت دیگر نیست، بلکه به معنای تنوع بخشی عادلانه است، تا متقاضیان باتوجه به مؤلفه های مختلفی نظیر میزان پیمایش، قیمت، دسترسی و … به انتخاب سوخت مورد نظر خود بپردازند. به عبارتی این حق انتخاب عادلانه را برای متقاضیان قائل شویم که سوخت مورد نظر خودرا انتخاب کنند. چونکه با دیکته کردن یک سیاست ناقص نمی توان، تقاضایی را کاهش یا کور کرد.
اکنون سالانه ۲۷ میلیون تن اتوگاز در دنیا بعنوان جایگزین بنزین و دیزل مصرف می شود و خیلی از کشورهای با مصرف عمده مانند ترکیه، کره جنوبی، روسیه، لهستان، چین، ایتالیا و … حتی به فکر گسترش استفاده از آن نیز هستند.
در ایران سالانه ۱۸ میلیون تن LPG تولید می شود باتوجه به بازار مصرف و شرایط صادرات فعلی، ۱۰ میلیون تن از این مقدار بدون استفاده در فلرها و خط لوله گاز طبیعی می سوزد.
به گفته کارشناسان بنابر گزارش انجمن جهانی ال. پی جی (WLPGA) و با استناد به تحقیقات انجام شده در کشورهای مختلف، سه عامل اصلی در ایمنی LPG نقش دارند. ۱- فشار مخزن ۲- محدودیت های انفجار و اشتعال پذیری ۳- دوگانه سوز کردن ایمن به صورت کارخانه ای یا در کارگاه های استاندارد. از این سه عامل دو عامل اول به علت ماهیت LPG، آنرا به یک سوخت ایمن تبدیل نموده اند و عامل سوم بعنوان تأثیر انسان در استانداردسازی دوگانه سوز کردن خودرو و مشروط است.
بنابر این وزارت نفت می تواند با راه اندازی جایگاه رسمی و استاندارد برای تبدیل و سوخت گیری خودرو های LPG سوز، از استفاده غیر فنی و غیر اصولی جلوگیری نموده و موجب شود صاحبان این خودرو ها بجای سوخت گیری خطرناک یا سوخت گیری در جایگاه های غیر استاندارد داخل گاراژهای اطراف شهرها، به صورت محترمانه از جایگاه های رسمی به وجود آمده در سطح شهر سوخت گیری کنند.
از آن جایی که انتشار گازهای آلاینده حاصل از سوخت LPG خیلی کم تر از بنزین و دیزل است، مصرف LPG در خودرو های کلانشهرهایی همچون تهران، اصفهان، اراک و تبریز و … موجب کاهش آلودگی هوا خواهد شد.
بنابر آمار غیر رسمی حدود تعداد ۱.۵ میلیون خودرو LPG سوز در کشور وجود دارد که به صورت غیر استاندارد از اتوگاز بهره برده و از جایگاه های غیر مجاز و غیر رسمی در حاشیه شهرها سوخت گیری می کنند. در صورتیکه وزارت نفت می تواند LPG را بعنوان یک سوخت رسمی در سبد سوخت کشور تعریف کند و با استاندارد سازی این خودرو ها و عرضه LPG در جایگاه استاندارد و مجاز در مناطق معین شهرها، از خطرات ناشی از استفاده غیر فنی آن جلوگیری کند.
اینکه هر اقدامی نیاز به سرمایه گذاری دارد، امری بدیهی است؛ اما می توان همانطور که در توسعه سی. ان. جی مبادرت به سیاست گذاری و سرمایه گذاری نمود، قسمتی از ال پی جی تولیدی کشور را بعنوان سوخت به جایگاه ها آورد.
منبع: migtco.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب