در گزارش ام آی جی تی مطرح شد
قیمت سوخت كم سولفور، ۹۰ درصد فوب
به گزارش ام آی جی تی مدیركل حفاظت و ایمنی دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: تا كنون گزارشی از توقیف یا جریمه كشتی های ایرانی به علت نداشتن سوخت كم سولفور دریافت نكرده ایم.
علیرضا خجسته در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت تولید و بانكرینگ سوخت كم سولفور برای كشتی ها و ناوگان تجاری دریایی ایران تصریح كرد: تا كنون گزارشی از شركت های كشتیرانی ایرانی و به خصوص دو شركت كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شركت ملی نفتكش در مورد توقیف یا اعمال جریمه ضد ناوگان حمل و نقل دریایی كشورمان به علت عدم رعایت دستورالعمل آیمو (سازمان جهانی دریانوردی) در خصوص ضرورت استفاده از سوخت با سولفور نیم درصد دریافت نكرده ایم.
بنادر دنیا فعلاً با كشتی ها تسامح می كنند
وی اضافه كرد: اگر اتفاقی تا كنون رخ داده بود یا این شركت ها به سازمان بنادر اعلام می كردند یا بندر كشوری كه مبادرت به جریمه یا توقیف ناوگان تجاری ایران كرده بود؛ البته با عنایت به این كه اجرای این دستورالعمل برای همه كشورها دشوار می باشد، به نظر می آید سایر بنادر دنیا تا یكی دو ماه آینده در مورد اجرای این دستورالعمل با مسامحه برخورد می كنند.
مدیركل حفاظت و ایمنی دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: وزارت نفت هم تا كنون مقداری سوخت كم سولفور به كشتی های تجاری بین المللی تحویل داده و شناورهای اقیانوس پیما كه سفرهای بین المللی دارند، می توانند سوخت منطبق با دستورالعمل سازمان جهانی دریانوردی از وزارت نفت تحویل بگیرند.
ادعای وزارت نفت؛ می توانیم روزی ۱۵ هزار تن سوخت نیم درصد تولید كنیم
به گفته خجسته، وزارت نفت مدعی است كه می تواند روزی ۱۵ هزار تن سوخت كم سولفور تولید نماید اما در انتقال آن كمی مسأله دارند. تا هفته گذشته ۵ تا ۶ هزار تن سوخت با سولفور نیم درصد به ناوگان كشتیرانی های ایران تحویل داده شده بود كه احتمالاً كمی بیشتر شده است. چون قرار بود شركت های كشتیرانی ایرانی، با چند پیمانكار حمل سوخت از پالایشگاه شازند به بندرعباس مذاكره كنند كه این مشكل برطرف شده و توانسته اند با پیمانكار به توافق برسند.
نرخ سوخت كم سولفور، ۹۰ درصد فوب خلیج فارس
وی درباره قیمت هم اظهار نمود: سازمان بنادر به هیچ عنوان در قیمت سوختی كه به شركت ها ورود نمی كند؛ هرچند كه مذاكراتی داشتیم تا وزارت نفت با قیمت های منصفانه مبادرت به فروش سوخت كم سولفور به شركت های كشتیرانی كند.
خجسته تاكید كرد: سوخت نیم درصد سولفور در تمام دنیا سوخت گرانی است چون در هنگام پالایش و تصفیه آن و تبدیل ۳ و نیم درصد سولفور به نیم درصد، از حجم سوخت كم می شود اما ما از قیمت تمام شده تولید این سوخت اطلاعی نداریم ولی به نظر نمی رسد تفاوت چندانی با بازارهای جهانی ندارد چون وزارت نفت قبلاً رقمی كه بابت قیمت سوخت از شركت های كشتیرانی مطالبه می كرد، ۹۰ درصد فوب (Free On Board) خلیج فارس بود. اما برای نیم درصد سولفور تا كنون رقمی به سازمان بنادر اطلاع نكرده اند.
شركت های بانكرینگ از فجیره و تركمنستان سوخت كم سولفور می خرند
وی در مورد خرید سوخت نیم درصد سولفور از دیگر كشورها اظهار داشت: سازمان بنادر وظیفه ای ندارد كه سوخت ناوگان را تأمین كند و این مورد بر عهده خود شركت های كشتیرانی است ولی ظاهراً برخی شركت های سوخت رسان (بانكرینگ ها) از فجیره (امارات) و تركمنستان كه به صورت طبیعی سوخت با سولفور پایین تولید می كنند، این نوع سوخت كشتی را خریداری نموده اند. ولی از حجم و رقم آن اطلاعی نداریم.
این مقام مسئول در سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینكه این سازمان در نشست های مشترك شركت ها و تشكل های كشتیرانی با وزارت نفت حضور دارد اما در تصمیم گیری ها دخالتی نمی كند، خاطرنشان كرد: این سازمان رگولاتور و قانونگذار است و در مباحث اقتصادی شركت ها نمی تواند ورود كند.
پالایشگاه آبادان از چرخه تولید سوخت كم سولفور حذف شد
وی درباره اضافه شدن پالایشگاه های جدید به چرخه تولید سوخت كم سولفور كه در كنار پالایشگاه شازند، به مجموع تولید سوخت كشتی ها كمك كنند، اظهار داشت: قرار بود پالایشگاه آبادان هم به این چرخه افزوده شود اما توافق در این خصوص حاصل نشد چون قرار شد نفت خام با كیفیت بعنوان خوراك به پالایشگاه آبادان بدهند تا از آن سوخت كم سولفور تولید شود اما به این نتیجه رسیدند این كار سبب می شود تا پسماندی كه از این واكنش شیمیایی به دست می آید، قابل استفاده نیست و بنابراین تولید سوخت كم سولفور در پالایشگاه آبادان منتفی شد.
امكان استفاده كشتی ها از گازوئیل به جای سوخت كم سولفور
خجسته درباره استفاده از گازوئیل برای تأمین سوخت ناوگان كشتیرانی تجاری كشور به جای سوخت با سولفور نیم درصد، خاطرنشان كرد: كشتیرانی ها می توانند به جای سوخت مورد نظر آیمو، از گازوئیل استفاده كنند و وزارت نفت هم مشكلی برای تولید گازوئیل ندارد و به راحتی خرید گازوئیل با سولفور نیم درصد از بورس انرژی امكان پذیر است؛ اما مشكل این است كه گازوئیل كمی گران تر است و آنرا با نرخ آزاد و فوب خلیج فارس محاسبه می كند. چون می گویند شما كرایه حمل بار را به نرخ بین المللی دریافت می كنید و باید نرخ سوخت را هم به قیمت بین المللی خریداری كنید. ضمن اینكه بیشتر پالایشگاه ها به بخش خصوصی واگذار شده اند و از قوانین مربوط به تأمین سوخت با نرخ یارانه ای، پیروی نمی كنند.
سوخت كم سولفور (low sulfur fuel oils) چیست؟
به گزارش ام آی جی تی به نقل از مهر، سازمان جهانی دریانوردی (آیمو) در پروتكلی كه به آیمو ۲۰۲۰ مشهور شد، از سال ۲۰۱۰ اعلام نمود كه از ۱ ژانویه ۲۰۲۰ با هدف افزایش حفاظت از محیط زیست دریایی، كشتی ها موظف به استفاده از سوخت نیم درصد سولفور به جای مازوت ۳ و نیم درصد سولفور هستند كه در این ۱۰ سال، دستگاه های ذی ربط نتوانستند زیرساخت های لازم برای تولید، انتقال به بنادر و مصرف این نوع سوخت را فراهم نمایند.
شركت فرانسوی توتال در اكتبر ۲۰۱۹ اعلام نمود آمادگی دارد تا سوخت با سولفور نیم درصد را برای همه كشتی هایی كه به بنادر اروپایی از ۱ ژانویه ۲۰۲۰ تردد می كنند، بانكرینگ كند.
غیر از دو بندر در فرانسه و آلمان، بنادر فجیره و سنگاپور از مهمترین مراكز بانكرینگ سوخت كم سولفور در دنیا به حساب می آید.
گفتنی است ناوگان تجاری دریایی ایران سالانه یك و نیم میلیون تن سوخت مصرف می كنند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب