یك عضو كمیسیون انرژی مجلس:
برای کاهش مصرف بنزین ناوگان حمل و نقل هوایی و ریلی توسعه یابد
به گزارش ام آی جی تی، یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بطور قطع اگر مردم دسترسی مناسبی به ناوگان هوایی و ریلی و حمل و نقل عمومی داشته باشند برای انجام سفرهای درون شهری و برون شهری اولویت آنها استفاده از وسایل نقلیه شخصی نخواهد بود و نتیجه آن کاهش ترافیک و کاهش مصرف بنزین خواهد بود.
رمضانعلی سنگدوینی در گفتگو با ایسنا ضمن اشاره به آمار و ارقامی که از رکورد مصرف بنزین در تعطیلات نوروز مطرح می شود، بیان نمود: دولت، مجموعه وزارت نفت و کمیسیون انرژی مجلس این پیشبینی را داشت که با عنایت به این که حدود سه سال مردم به خاطر کرونا نتواستند به مسافرت بروند و با عنایت به افول کرونا، مردم در تعطیلات نوروز سال جاری مسافرت را در برنامه خود داشته باشند. نکته مهم اینست که در حقیقت مصرف بنزین در کشور بالا است. بنده که اخبار را رصد می کردم متوجه شدم که مصرف بنزین در کشور به بالای ۱۳۰ میلیون لیتر در روز هم رسیده است.
بهینه سازی مصرف سوخت یک اولویت است
ایشان در ادامه اظهار نمود: یعنی به صورت متوسط بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون لیتر در روز مصرف بنزین داشتیم. این عدد رقم بالایی است. یعنی ما بیشتر از تولید خود مصرف داشتیم. به نظر بنده باید فکر جدی صورت گیرد. زمانی که میزان مصرف از تولید پیشی بگیرد راهی جز واردات وجود ندارد. ما باید بهینه سازی مصرف سوخت را با جدیت دنبال نماییم. نه صرفاً در حوزه بنزین بلکه در همه حوزه ها باید بهینه سازی مصرف انرژی دنبال شود. یکی از راهکارهای بهینه سازی مصرف تولید خودرو های کم مصرف و استاندارد است.
اگر شرایط مهیا باشد مردم بطور قطع سفر با وسایل عمومی را ترجیح می دهند
نماینده مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: از طرفی متاسفانه ما آنطور که باید به حوزه حمل و نقل عمومی، ناوگان هوایی و ناوگان ریلی کشور توجه نداشته ایم. اگر مردم شرایط برای پرواز هوایی داشته باشند یا شرایط برای سفر با قطار یا اتوبوس داشته باشند بطور قطع سفر با این وسایل را به سفر با خودروی شخصی ترجیح می دهند. اگر ما به ناوگان هوایی و ریلی کشور توجه داشته باشیم و حمل و نقل عمومی را توسعه داده و مردم به سادگی امکان سفر درون شهری یا برون شهری با این وسایل عمومی را داشته باشند، بطور قطع مصرف بنزین در کشور کاهش پیدا خواهد نمود.
با توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی مصرف بنزین کاهش می یابد
ایشان در ادامه تصریح کرد: ما می توانیم با توسعه ناوگان هوایی و ریلی کشور و ارتقای ناوگان حمل و نقل عمومی مصرف بنزین را کاهش داده و به سمت صادرات بیشتر بنزین گام برداریم. با منابع ارزی حاصل از واردات بنزین هم میتوان زیرساخت کشور را ارتقا داد. حالا اگر در شهری مانند تهران بارندگی رخ دهد، شهر قفل می شود. حمل و نقل عمومی باید در کلانشهرها تقویت شود. از نظر بنده باتوجه به شرایط پیش آمده و ارتقای روابط خارجی با کشورهایی مانند عربستان و عراق و امارات میتوان از ظرفیت این کشورها برای سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل استفاده نمود. تقویت روابط در همه حوزه ها می تواند اثر گذار باشد مانند برنامه ریزی و اقدام بی سابقه صندوق بازنشستگی برای سفر بازنشستگان کشوری به عتبات عالیات که می تواند الگویی برای سایر بخش ها باشد. این حقیقت است که زیرساخت های حمل و نقل کشور و ناوگان هوایی و ریلی کشور باید تقویت شود.
استفاده از وسایل نقیله شخصی حتی برای مردم هم هزینه بر است
وی ادامه داد: آنگاه مردم استفاده از وسایل عمومی را به وسایل شخصی ترجیح می دهند. استفاده از وسایل نقلیه شخصی حتی برای خود مردم هم هزینه بر است. از طرفی بنزین در کشور ما ارزان است. البته بنده نمی گویم که حالا باید بنزین گران شود. بلکه بر مبنای تورم و هزینه ها اگر توانستیم درآمد مردم را بالا ببریم می توانیم قیمت فرآورده های نفتی مانند بنزین را واقعی نماییم. حالا مصرف گازوئیل هم در کشور بالا است. حالا حدود ۸۵ تا ۹۰ میلیون لیتر روزانه گازوئیل در کل کشور مصرف می شود؛ یعنی حدود ۲۲۰ میلیون لیتر در روز حامل انرژی سوزانده می شود. اگر اختلاف قیمت آنرا با بازار جهانی بسنجیم رقم قابل توجه ای است.
این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: اما چون درآمد مردم ما پایین است و تورم گریبان گیر مردم است حالا امکان تغییر قیمت وجود ندارد. دولت هم در بودجه ۱۴۰۲ پیشنهادی در مورد تغییر قیمت فرآورده ها مطرح نکرد.
منبع: ام آی جی تی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب