در گزارش ام آی جی تی مطرح شد
درآمد ۳ هزار میلیارد تومانی دولت با ورود گاز مایع به حمل و نقل
به گزارش ام آی جی تی یك كارشناس انرژی اظهار داشت: با افزایش سهم گازمایع در حمل و نقل، هزینه انتقال محصول به مرز صفر شده و درآمد صادراتی بنزین هم افزایش می یابد كه ۳ هزار میلیارد تومانی برای كشور عایدی دارد.
به گزارش ام آی جی تی به نقل از مهر، بررسی آمار موجود نشان داده است سالانه ۲ میلیون و ۲۲۹ هزار تن گاز مایع در پالایشگاه ها، ۳ میلیون و ۴۳۰ هزار تن در پتروشیمی ها و ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن در میادین گازی كشور تولید می شود. به عقیده كارشناسان یكی از طریق های افزایش بهره وری گاز مایع استفاده از آن در خودرو ها، مخصوصاً خودرو های استان های مركزی كشور است كه دارای پالایشگاه هستند.
رضا فاقرلو، كارشناس انرژی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینكه در صورتیكه حدود ۱ میلیون تن گاز مایع در هر سال جایگزین مصرف بنزین در كشور شود شاهد حذف هزینه حمل LPG تا مرز هستیم، اظهار داشت: به ازای حمل هر تن LPG از پالایشگاه های مركزی كشور تا خلیج فارس به منظور صادرات، مبلغی بیشتر از ۳۵۰ هزار تومان یعنی حدود ۸ میلیون تومان به ازای هر خودروی حمل مخصوص هزینه می شود. در حالیكه این مبلغ برای حمل بنزین به میزان قابل توجهی (حدود یك سوم) كمتر است.
اولویت صادرات بنزین نسبت به ال پی جی
وی اضافه كرد: قیمت هر تن بنزین در فوب خلیج فارس ۱۵۰ دلار بیشتر از قیمت هر تن گاز مایع است. ازاین رو بنزین با نرخ آزاد شده با قیمت بیشتر نسبت به گاز مایع صادر می شود.
به گفته این كارشناس انرژی با مصرف ۱ میلیون تن LPG در خودرو ها، مصرف ۱.۲ میلیون تن بنزین آزاد می شود كه با عنایت به صفر شدن هزینه حمل و نقل ال پی جی تا مرز و همینطور ارزش صادرات بیشتر بنزین در مقابل گازمایع در مجموع درآمدی برابر سه هزار میلیارد تومان برای كشور خواهد داشت. در نتیجه جایگزینی ال پی جی به جای بنزین آلودگی هوا در كلان شهرهایی نظیر تهران، تبریز، اصفهان و اراك كاسته می شود.
كاهش آلودگی هوا ثمره ورود گاز مایع به سبد سوخت
به گزارش ام آی جی تی به نقل از مهر، شهرهای دارای پالایشگاه، معمولاً دارای هوای آلوده هستند. بنابر نظر كارشناسان و با عنایت به آمارهای اعلام شده درصد زیادی از آلودگی هوا ناشی از خودرو ها است. سوخت LPG هم در دنیا به سوخت پاك مشهور است و آلاینده های حاصل از آن خیلی كم است؛ ازاین رو با استفاده از این سوخت در خودرو ها، می توانیم به كاهش آلودگی هوای این شهرها كمك نماییم.
معمولاً كشورهای توسعه یافته برای كاهش آلودگی هوا از منابعی برای جایگزینی بنزین و دیزل استفاده می نمایند كه از سویی در دسترس باشد و همینطور مصرف آن سوخت در داخل كشور نسبت به صادرات آن، صرفه اقتصادی بیش تری داشته باشد.
سبد سوخت تركیه چگونه است؟
كشورهایی هم هستند كه با وجود واردات گاز مایع، از آن بعنوان سوخت خودرو های خود استفاده می كنند؛ برای مثال با وجود آنكه تركیه ۳.۳ میلیون تن در سال، یعنی ۷۸ درصد از مصرف گاز مایع خویش را از راه واردات تأمین می كند، اما باز هم استفاده از اتوگاز (LPG مصرفی بعنوان سوخت خودرو) در این كشور در حال رشد است و ۷۹ درصد از كل مصرف گاز مایع این كشور در خودرو ها مصرف می شود، یا كشور كره جنوبی كه واردات گاز مایع آن در سال ۲۰۱۹ میلادی، ۷ میلیون تن بوده كه مقدار ۳ میلیون تن آن بعنوان سوخت خودرو ها مصرف شده است.
به گزارش ام آی جی تی به نقل از مهر، قیمت گاز مایع در بیش تر كشورها از بنزین و گازوئیل كمتر است كه خود سبب تشویق صاحبان خودرو ها به استفاده از آن می شود. در كشور ما قیمت گاز مایع یارانه ای، هر كیلوگرم ۲۳۰ تومان است كه به شركت های پخش تحویل داده می شود، شركت های توزیع كننده موظف اند این سوخت را با قیمت ۵۴۰ تومان به ازای هر كیلوگرم در اختیار خرده فروشی ها قرار دهند. خرده فروشی ها هم باید هر كیلوگرم آنرا با قیمت ۷۸۰ تومان به دست مصرف كنندگان نهایی برسانند. اما اخیرا با عنایت به نابسامانی های بوجود آمده در پخش و كمبود گاز مایع در داخل، هر كیلوگرم این سوخت با قیمتی بیش تر از ۱، ۵۰۰ تومان به مصرف كنندگان می رسد. با شرایط پیش آمده، هم صاحبان خودرو های LPG سوز و هم مردم مناطقی كه این سوخت را بعنوان سوخت خانگی استفاده می نمایند از این نابسامانی و قیمت بالا ناراضی اند. این در شرایطی است كه دولت هم از این اوضاع متضرر می شود. تنها در این میان واسطه های غیر مجاز (دلال ها) هستند كه سود گزافی از این ماجرا برده و كاسبی شأن رونق دارد.
راه حل چیست؟
فاقرلو در بخش دیگری از گفتگو خود با خبرنگار مهر اظهار داشت: چاره این مشكلات اساسا از یك مسیر كارشناسی و تنظیم میزان عرضه و تقاضای داخلی حل می شود و در دنیای رسانه های امروزی مشخص نیست كه چرا هنوز مسئولین وزارت نفت با مردم صادق نیستند و مدام عنوان می كنند كه LPG یك سوخت خطرناك می باشد و نباید در خودرو ها استفاده گردد بلكه باید صادرات شود. این در شرایطی است كه مردم عیناً و به صورت تجربی فشار پایین و خطر كمتر LPG را مشاهده می كنند و از طرفی دیگر با سفر به كشورهای خارجی نظیر تركیه، كره جنوبی، استرالیا و كشورهای اروپایی یا حداقل از راه رسانه ها دیده اند كه در این كشورها LPG بعنوان یك سوخت ایمن و حتی بعنوان سوخت پاك در خودرو ها استفاده می شود.
وی افزود: چاره رهایی از وضع نابسامانی گاز مایع كه صدای خیلی از مردم روستاها را درآورده است این است كه LPG هم مانند سایر سوخت های خودرو به رسمیت شناخته شده و در جایگاه های سوخت و از راه نازل به خودرو وارد شود؛ نه آنكه وزارت نفت آنرا برای روستایی ها در سیلندرهای ۱۱ كیلویی وارد كند و خودرو ها به صورت مخفیانه مجدداً آنرا در خودرو ها تخلیه كنند و سیلندر در میانه راه گم شود و به دست روستاییان هم نرسد.
تنوع سبد سوخت و ایجاد امنیت پایدار
به گفته این كارشناس حوزه انرژی جهت استفاده از ال پی جی بعنوان سوخت خودرو، ایران با هیچ كمبودی برای عرضه گاز مایع مواجه نیست چونكه ۷۵ درصد از گاز مایع تولیدی كشور صادرات می شود كه می توانیم قسمت بیشتری از آنرا در داخل كشور عرضه نماییم. با این كار متنوع شدن سبد سوخت خودرو ها هم در كشور اتفاق می افتد و مصرف كنندگان بنزین كمتر می شوند. همین مساله از نظر امنیتی هم می تواند به نفع كشور باشد چونكه اعتراضاتی مشابه اعتراضات بنزینی آبان ماه ۹۸ را می كاهد و از سویی صادرات بنزین كه با ارزش ترین فرآورده در بازارهای صادراتی است بیشتر می شود و دولت هم از این راه سود می برد.
وی تصریح كرد: كشورهایی مانند روسیه و كره جنوبی در سال های گذشته علاوه بر بنزین و دیزل، LPG و CNG را در سبد سوختی خود قرار داده اند. این تنوع در سبد سوختی سبب می شود در صورت گران شدن یا كمبود یك فرآورده مانند بنزین، همه اقشار مردم تحت تاثیر قرار نگیرند و ماجراهایی مانند اتفاقات امنیتی آبان ۹۸ در كشور پیش نیاید.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب