مقام مسئول در وزارت راه:
مصرف گازوئیل خودرو های سنگین به روزی ۵۱ میلیون لیتر رسید
به گزارش ام آی جی تی سرپرست ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور اظهار داشت: درآمد ارزی از محل نوسازی مصرف سوخت سالانه 4 میلیارد دلار است.
علیرضا احمدی فینی در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره تأثیر نوسازی ناوگان جاده ای در کاهش و صرفه جویی مصرف سوخت اظهار نمود: بحث های کلان در رابطه با نوسازی ناوگان در قانون هوای پاک آمده اما این که فقط موضوع صرفه جویی مصرف سوخت را برای نوسازی ناوگان جاده ای لحاظ نماییم، کافی نیست و این اتفاق تنها قسمتی از مزایای نوسازی ناوگان جاده ای است.
وی اضافه کرد: در کنار بحث کاهش مصرف سوخت، موضوع مهم ایمنی، مبحث کاهش آلایندگی های زیست محیطی به ویژه در کلانشهرها و همین طور مسأله ارتقای راندمان ناوگان نیز با نوسازی آنها حاصل می شود؛ وقتی ناوگان جاده ای به سمت فرسودگی می رود، قابلیت بهره برداری از آن کاهش پیدا می کند و درنتیجه با کاهش راندمان آنها در حمل و نقل عمومی مواجه می شویم.
سرپرست ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور افزود: درباب ناوگان سنگین باری و مسافری درون و برون شهری اگر فقط ۴ موضوع فوق را بعنوان آیتم های فرسودگی در نظر بگیریم، ۷۰ درصد ناوگان سنگین ما مشمول فرسودگی است؛ به این معنا که اگر مصرف سوخت بهینه و میزان آلایندگی حداقل شود و نیز ایمنی و راندمان به حداکثر وضعیت موجود برسد، ۷۰ درصد ناوگانی که در زمینه سنگین باری، مسافری، درون و برون شهری و نفت گاز سوز، مشمول این پروسه نوسازی خواهند شد.
وی تاکید کرد: هم اکنون تنها ۳۰ درصد ناوگان سنگین ما از نظر مصرف سوخت، میزان آلایندگی، راندمان و ایمنی بهینه هستند.
احمدی فینی تصریح کرد: میانگین صرفه جویی در مصرف سوخت که از بهینه سازی ۷۰ درصد ناوگان غیر بهینه حاصل می شود حدود ۲۰ درصد از کل مصرف سوخت ماست. بدین سبب روزانه نزدیک به ۱۰ میلیون لیتر بهینه سازی مصرف سوخت اتفاق می افتد که سالانه به ۴ میلیارد لیتر می رسد.
وی اشاره کرد: این رقم، تنها صرفه جویی حاصل از کاهش مصرف سوخت با نوسازی ناوگان است و اگر سایر آیتم های بسته ۴ گانه که از محل نوسازی ناوگان اتفاق می افتد (شامل کاهش مصرف سوخت، کاهش آلایندگی و ارتقای راندمان و ایمنی) بوده و اگر سایر آیتم ها را هم در نظر بگیریم، اعداد و ارقامی که به دست می آید، بسیار چشمگیرتر خواهد بود.
سرپرست ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور اشاره کرد: باتوجه به قیمت یک دلاری هر لیتر نفت گاز (گازوئیل) برمبنای فوب خلیج فارس (Free On Board) چیزی حدود ۴ میلیارد دلار در سال صرفه جویی یا درآمد ارزی خواهیم داشت.
وی با تاکید بر این که نوسازی ناوگان کاملاً به صرفه و اقتصادی می باشد، اظهار داشت: هم اکنون تعداد ناوگان نفت گاز سوز (دیزلی) کشور ۸۸۰ هزار دستگاه است که شامل مجموع ناوگان باری و مسافری شهری و برون شهری است که مصرف میانگین تقریبی آنها در روز بیش از ۵۱ میلیون لیتر است.
سرپرست ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور بیان کرد: البته پروسه نوسازی باید گام به گام صورت گیرد و کشور توان نوسازی یک باره ۷۰ درصد ناوگان را ندارد؛ سیستم های اجرائی هم قابلیت اجرای آنرا ندارند بلکه باید برنامه ریزی کرد تا ناوگان سنگین بصورت تدریجی و پلکانی نوسازی شود؛ در مجموع بااینکه هزینه ای برای نوسازی می نماییم اما باردیگر هم این هزینه ها به خزانه دولت برمی گردد و هم صنعت حمل و نقل ارتقا می یابد؛ به ویژه که هم اکنون هزینه های زیادی از محل مصرف بالای سوخت، آلودگی محیط زیست و کم بودن راندمان و ایمنی خودرو های سنگین به کشور تحمیل می شود و یارانه هایی به این حوزه پرداخت می شود.
منبع: migtco.ir
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب