تدبیر دولت برای كاهش مصرف بنزین
ام آی جی تی: استفاده از CNG در سبد مصرف، موضوعی تازه در دستگاه های متولی نیست، اما تاكید روی این مساله می تواند سرفصلی تازه در ادبیات سودبری از حامل های جدید انرژی و حتی كاهش مصرف بنزین در كشور كه مدتی است موجب دغدغه مسئولان شده باشد.
به گزارش ام آی جی تی به نقل از ایسنا، متولیان طرح CNG همچنان قصد دارند كه این محصول مصرفی را جایگزین سوخت متعارف سنتی یعنی بنزین كنند. مهم ترین هدف مسئولان برای جایگزینی CNG با بنزین این است كه هم مردم را با منفعتی كه شاید از آن غافل هستند پیوند دهند و هم كشور را از سوزاندن ثروت منابع فسیلی نجات دهند؛ یعنی آمار سرسام آور مصرف بنزین را پایین آورند و زمینه را برای صادرات مهیا كنند، سبد هزینه های انرژی خانوار را كاهش دهند و پرونده آلایندگی بنزین را برای همیشه ببندند.
اخیرا خبری در خصوص افزایش ۱۰ درصدی قیمت سی ان جی برای سال ۱۳۹۸ در مصوبه جدید دولت منتشر گردید كه در عمل می تواند به ضدیت با فرهنگسازی مصرف CNG تعبیر شود؛ برای اینكه قیمت بنزین همچنان در محدوده لیتری هزار تومان مانده و در این شرایط، بالا بردن نرخ سوخت CNG در حالیكه قیمت بنزین دست نخورده باقی مانده است، مصرف كنندگان را گرفتار تردید دوباره خواهدنمود. این نكته ای است كه وزیر نفت هم بارها به آن اشاره نموده است.
در این وضعیت اگر قرار باشد فاصله قیمتی CNG زیر سوال رود چاره ای باقی نخواهد ماند جز بالا بردن قیمت بنزین و تبعاتی كه این مساله به همراه خواهد داشت. اما با این وجود بنظر می رسد نباید گذاشت به سبب تنها ۴۰ تومان گران تر شدن هر یك مترمكعب سی ان جی گسترش مصرف این سوخت از طرف مردم مورد تعلل قرار گیرد. باید توجه داشت كه كشور بابت هزینه های آلایندگی بنزین در طولانی مدت هزینه های بسیار بیشتری را متحمل می شود.
جا انداختن فرهنگ استفاده از CNG باید همواره مورد توجه باشد برای اینكه هوای شهرها بسیار آلوده است. تولید بنزین هزینه بالایی دارد. جایگاه های CNG نیاز به بازسازی و نوسازی، افزایش و تجهیز دارند. مصرف بنزین به شكل غیرقابل كنترلی افزایش یافته و این عطش سیری ناپذیر به مصرف به یك معضل بزرگ تبدیل گشته است. الان مصرف CNG در محدوده ۲۱ میلیون متر مكعب در روز مانده و این در شرایطی است كه هدفگذاری رجوع به مصرف حداقل ۳۰ میلیون مترمكعبی در هاله ای از ابهام فرو می رود كه این مساله در نقطه مقابل آنچه دولت و وزارت نفت مد نظر قرار داده است قرار می گیرد.
بدون تردید دستگاه های تصمیم گیر باید برای این مساله راهكاری داشته باشند. در عین حال تمایل وزارت نفت برای استقبال عمومی نسبت به استفاده از CNG در سبد مصرف قابل توجیه است. بنظر می رسد از سویی مجلس و دولت باید در این زمینه هر چه زودتر وارد عمل شوند برای اینكه این رویكرد در نهایت به حفظ هر چه بیشتر منافع ملی پیوند خواهد خورد و از دیگر سو مردم و صاحبان خودرو (به ویژه خودروهای عمومی) باز باید به افزایش سهم سی ان جی در سبد سوخت خود اقدام نمایند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب