برندگان متفاوت تحریم های نفتی روسیه

برندگان متفاوت تحریم های نفتی روسیه به گزارش ام آی جی تی، بازار نفت، با تشکیل برندگان و بازندگان کوتاه مدت و میان مدت، به سرعت خویش را با تحریم های جدید آمریکا ضد ناوگان نفتکش های سایه روسیه وفق می دهد.



به گزارش ام آی جی تی به نقل از ایسنا، برندگان کوتاه مدت، صادرکنندگان نفت خاورمیانه هستند که تقاضا برای نفت آنها از جانب پالایشگاه های هند و چین که به دنبال جایگزین هایی برای محموله های روسیه هستند، افزایش پیدا کرده است.

مالکان نفتکش همینطور از نرخهای بالاتر برای کشتیهایی که شامل تحریم های اعمال شده توسط آمریکا و سایر کشورهای غربی بر صادرات نفت خام روسیه نیستند، سود می برند.

در سوی دیگر این معادله، پالایشگاه های هندی و چینی، بازنده هستند چونکه هزینه های آنها که به جای نفت خام روسیه، مجبورند انتخابهای گرانتری را خریداری کنند، افزایش خواهد یافت. قیمت نقدی نفت دوبی که قیمت پایه نفت خاورمیانه است، روز سه شنبه، در ۸۱ دلار و ۲۵ سنت در هر بشکه بسته شد که سه دلار و ۶۳ سنت بالاتر از نفت برنت بود.

نفت دبی، معمولاً با تخفیف نسبت به نفت برنت معامله می شود، اما از زمانیکه دولت جو بایدن، رئیس جمهور سابق آمریکا، اقدامات جدید سخت گیرانه ای را ضد روسیه اعلام کرد، همچون تحریم های نفتکش هایی که در ناوگان سایه روسیه، نفت این کشور را جابجا می کنند، بیشتر از سه دلار در هر بشکه، نرخ بالاتری پیدا کرده است.

طبق گزارش ها، پالایشگاه های هندی برای تأمین محموله های روسیه برای تحویل در مارس، با مشکل مواجهند، به صورتی که آنوج جین، مدیر ارشد مالی شرکت «ایندین اویل»، روز سه شنبه اظهار داشت که این شرکت انتظار واردات کمتری از روسیه را دارد.

بر اساس داده های بخش تحقیقات نفت شرکت مالی LSEG، هند، بزرگترین خریدار نفت خام روسیه است که در سال ۲۰۲۴، روزانه ۱.۷۱ میلیون بشکه نفت یا معادل ۴۰ درصد از کل واردات خویش را از روسیه تأمین کرد. همچنین، چین، دومین خریدار بزرگ نفت خام روسیه است که در سال میلادی گذشته، ۱.۰۹ میلیون بشکه در روز از طریق دریا و تا یک میلیون بشکه در روز از خطوط لوله، نفت روسیه را وارد کرد.

هند، بیشتر گرید نفتی اورال روسیه را وارد می نماید که از بنادر این کشور در اروپا صادر می شود؛ در مقابل، چین، بیشتر گرید نفتی اسپو را خریداری می کند که از بنادر روسیه در خاوردور، ارسال می شود.

نفتکش هایی که در بنادر اروپایی روسیه بارگیری می شوند، باید از آبهای تحت کنترل کشورهای تحریم کننده عبور کنند، ازاین رو، این احتمال وجود دارد که هند در ادامه تجارت با روسیه، با مشکلات بیشتری روبرو شود. سفر دریایی کوتاه تر از خاور دور روسیه به چین، ادامه خرید نفت اسپو را برای چین آسان تر می کند، اما موجود بودن کشتی، مشکل بزرگ در کوتاه مدت خواهد بود.

تاثیر کوتاه مدت تحریم های جدید بر صادرات نفت روسیه، تابحال روشن بوده و سبب افزایش قیمت نفت خاورمیانه نسبت به سایر گریدها و افزایش نرخ کرایه نفتکش ها و محدود شدن دسترسی به آنها شده است.

ریسکهای واردات نفت در بلندمدت


پیامدهای بلند مدت تحریم های اخیر آمریکا ضد تجارت نفت روسیه، چندان روشن نیست. اولا، این احتمال وجود دارد که فروشندگان نفت روسیه، بار دیگر راه هایی برای دور زدن تحریم ها و حفظ جریان نفت خام بیابند، حتی اگر مجبور شوند برای این کار قیمتها را کاهش دهند و حاشیه سود را کمتر کنند.

اما بزرگترین تأثیر تحریم ها، امکان دارد این باشد که چین و هند، واردات نفت خام را در ماه های آینده کاهش دهند. چین که بزرگترین واردکننده نفت در جهان است، سابقه کاهش واردات را در زمان بالا رفتن قیمت ها دارد. پالایشگاه های چین می توانند این کار را با عنایت به ذخایر فراوان و مصرف ضعیف سوخت در بحبوحه رشد اقتصادی ملایم، انجام دهند.

پالایشگاه های خصوصی چین هم امکان دارد در صورتیکه دسترسی آنها به نفت خام ارزان تر روسیه محدود باشد، فعالیت تاسیسات خویش را متوقف کنند. خیلی از این پالایشگاه ها، بعد از کاهش تخفیف مالیات بر مصرف برای واردات خوراک توسط پکن، با هزینه های بالاتری جهت استفاده از جایگزین هایی مانند نفت کوره مواجهند.

این وضعیت برای پالایشگاه های هند با عنایت به ذخایر کمتر آنها، پیچیده تر است، اما اگر نتوانند به اندازه کافی نفت خام با قیمت های رقابتی تهیه کنند، امکان دارد وسوسه شوند که نرخ پالایش را کاهش دهند.

حاشیه سود پالایشگاهی از افزایش اخیر قیمت نفت، تحت فشار است و با عنایت به وضعیت تقاضا برای سوختهایی مانند بنزین و دیزل در خیلی از کشورهای آسیایی، افزایش قیمت نفت هنوز به صورت کامل در قیمت این محصولات منعکس نشده است.

بر اساس گزارش رویترز، حاشیه سود پالایش برای پالایش هر بشکه نفت دبی در یک پالایشگاه معمولی سنگاپور، به ۱.۵۳ دلار در هر بشکه در روز سه شنبه رسید که بسیار پایین تر از متوسط ۳۶۵ روزه، ۴.۴۶ دلار بود.




منبع:

1403/11/12
12:36:30
0.0 / 5
52
تگهای خبر: آب , بنزین , پالایشگاه , تجارت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
MIGT انرژی ، توربین، گاز ، ام آی جی تی

migtco.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ام آی جی تی محفوظ است

ام آی جی تی

وبسایت اقتصادی با تمرکز بر نفت و گاز