افزایش ۱۱ درصدی تولید بنزین و نفت گاز یورو ۴ و ۵
به گزارش ام آی جی تی، معاون وزیر نفت اظهار داشت: خوشبختانه در این دولت با وجود افزایش تولید، در مؤلفه های بنزین و نفت گاز توانسیتم افزایش کیفیت را نسبت به ابتدای دولت چهاردهم به ثبت برسانیم تا آنجایی که در مقایسه با پنج ماهه ابتدای سال جاری، ۱۱ درصد تولید بنزین و نفت گاز یورو ۴ و ۵ افزایش پیدا کرده است.
به گزارش ام آی جی تی به نقل از ایسنا، محمدصادق عظیمی فر شنبه ( ۲۲ دی) در نشست شورای معاونان وزیر نفت با حضور محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به اینکه سطح ذخایر سوخت مایع در شروع دولت چهاردهم در سطح مطلوبی نبود و از همین رو در کوتاه مدت افزایش تولید برای افزایش سطح ذخایر را در دستور کار قرار دادیم، اظهار نمود: با همکاری خوبی که مابین شرکت ملی نفت با شرکت ملی پالایش و پخش وجود داشت، این هدف محقق شد.
وی افزود: در دولت چهاردهم با چند طرح پالایشی مانند طرح ایزومریزاسیون پالایشگاه شیراز، واحد هیدروکراکر پالایشگاه آبادان و اصلاحات فرآیندی در پالایشگاه ها، ۱۰ میلیون لیتر به تولید بنزین و ۱۱ میلیون لیتر به تولید نفت گاز کشور اضافه گردید.
معاون وزیر نفت با تاکید بر این که این افزایش تولید توأمان با افزایش کیفیت بوده است، اظهار داشت: برخلاف اقدام هایی که در گذشته در این عرصه انجام می شد که با افزایش کمیت، شاهد کاهش کیفیت بودیم، خوشبختانه در این دولت با وجود افزایش تولید، در مؤلفه های بنزین و نفت گاز توانسیتم افزایش کیفیت را نسبت به ابتدای دولت چهاردهم به ثبت برسانیم تا آنجایی که در مقایسه با پنج ماهه ابتدای سال جاری، ۱۱ درصد تولید بنزین و نفت گاز یورو ۴ و ۵ افزایش پیدا کرده است.
عظیمی فر با اشاره به اینکه ذخایر سوخت مایع نیروگاهی در شروع دولت کم بود و باید بر تحویل هرچه بیشتر فرآورده در نیروگاه ها تمرکز می کردیم، اضافه کرد: با اقدام های انجام شده، نسبت به سال قبل تحویل فرآورده مایع به نیروگاه ها در چهار ماه گذشته ۵۰ درصد بیشتر شد.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران بر لزوم متنوع سازی سبد سوخت تاکید کرد و اظهار داشت: با افزایش تولید مشکل ناترازی در سوخت مایع حل نمی شود.
وی با اشاره به اینکه تحقق این اهداف افزون بر افزایش تولید در پالایشگاه ها به پشتوانه بهره برداری از خطوط جدید و توسعه ناوگان و حمایت وزیر نفت انجام شد، افزود: در تولید و زیرساخت های انتقال، توجه بر اینست که تا پایان دولت، اهداف برنامه هفتم توسعه را محقق نماییم و به ظرفیت تولید روزانه ۱۳۰ میلیون لیتر بنزین و همین مقدار نفت گاز برسیم.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران ضمن اشاره به این که تا پایان سال جاری یک هزار کیلومتر به طول خطوط انتقال نفت خام و فرآورده های نفتی کشور اضافه خواهد شد، افزود: یکی از این طرح ها، ۴۶۰ کیلومترخط لوله انتقال فرآورده بندرعباس - رفسنجان است. همینطور خط لوله انتقال سبزآب - ری، خط لوله انتقال فرآورده تبریز - خوی - ارومیه و خط لوله انتقال خوراک پالایشگاه بندرعباس ازجمله طرح هایی هستند که تا آخر سال به بهره برداری می رسند.
کاهش مصرف سی ان جی
عظیمی فر با تاکید بر این که با افزایش تولید نمی توان مشکل ناترازی سوخت مایع را برطرف کرد، اضافه کرد: ازاین رو در قسمت مصرف هم چند اقدام اساسی در دست پیگیری است و به مرور زمان نتایج آن عرضه می شود.
وی افزود: در این حوزه، مبحث نخست متنوع سازی سبد سوخت است، چونکه یکی از علل افزایش مصرف بنزین در این سال ها کاهش مصرف سوخت های جایگزین مانند سی ان جی بوده است.
معاون وزیر نفت ضمن اشاره به این که سال قبل میانگین مصرف سی ان جی در کشور روزانه ۲۲ میلیون مترمکعب بوده که این رقم سال جاری به ۱۸ میلیون متر مکعب در روز رسیده است، تاکید کرد: در واقع ۴ میلیون لیتر از مصرف بنزین کشور که سال جاری افزایش داشته ناشی از کاهش مصرف سی ان جی بوده است. ازاین رو باید سوخت های جایگزین مانند سی ان جی و ال پی جی را توسعه دهیم و زیرساخت های آنرا هم فراهم نموده ایم.
راه اندازی سیستم های اندازه گیری برای مبارزه با قاچاق سوخت
عظیمی فر با تاکید بر این که مبارزه با قاچاق سوخت یکی از دغدغه های رئیس جمهوری است، اضافه کرد: در مبحث قاچاق سوخت، با همکاری ستاد مبارزه با قاچاق مجموعه ای از طرح ها را نهایی کردیم که بزودی عرضه می شود.
وی ضمن اشاره به این که در این حوزه، تمرکز بر هوشمندسازی و راه اندازی سیستم های اندازه گیری است، افزود: برآورد اینست که بخش عمده ای از قاچاق را که در حوزه انتقال و توزیع و مصرف صورت می گیرد میتوان با هوشمندسازی و استفاده از ابزارهای نوین مدیریت کرد تا قاچاق کاهش پیدا کند.
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب