كارشناس اقتصادی:
اقدام بنزینی دولت هیچ آورده ای نداشت
به گزارش ام آی جی تی یك كارشناس اقتصادی اظهار داشت: دولت با افزایش قیمت بنزین، وضعیت معیشت حاشیه شهرنشین ها را بسیار بدتر كرد. این نشان میدهد كه این سیاست گذاری اشكالات جدی داشت. نه در پشتیبانی از جامعه چیزی به دست آوردیم
به گزارش ام آی جی تی به نقل از مهر، مجید شاكری دیشب در برنامه «پرونده ویژه» شبكه ۳ درباره طرح سهمیه بندی بنزین اظهار داشت: بطور قطع ادامه روند ناقص قبلی در حوزه تعرفه گذاری بنزین به صلاح كشور نبود و ما ناگزیر بودیم كه قیمت های نسبی انرژی را تغییر دهیم و این تخصیص نابهینه را از بین ببریم. اما اگر این طرح هم با این شیوه اجرا منافع نداشته باشد؛ قابل دفاع نیست. گاها استدلال هایی درباره این طرح مطرح می شود كه مگر حقوق مردم ما مثل سوئیس است كه قیمت بنزین مثل آنجا باشد. حالا من با این استدلال ها كاری ندارم اما باید طرح را طوری اجرا كرد كه منافعش بیشتر از ضررش باشد نه برعكس. اقدام بنزینی دولت وضع معیشت حاشیه نشین ها را بدتر كرد وی اظهار داشت: با اجرای این طرح من امیدوار بودم كه بخشی از كسری بودجه دولت تامین گردد كه ظاهرا این اتفاق نیفتاده است. الان دولت كسری بودجه دارد و برای جبران دارد پایه پولی را زیاد می كند كه اثرات تورمی به دنبال خواهد داشت. ما الان با ناترازی بودجه جاری دولت مواجه هستیم و این طرح هیچ كمكی به بودجه دولت نمی كند چونكه می خواهیم تمام منابعش را بین مردم توزیع نماییم. شاكری همینطور تصریح كرد: اگر درآمد حاصله از این طریق بین مردم توزیع شود و دولت ناچار شود كسری بودجه خویش را از راه افزایش پایه پولی جبران كند اثرات تورمی ایجاد می شود كه این مورد همان یارانه حمایتی را تحت الشعاع قرار می دهد. اگر هدفمندی یارانه ها نتواند كسری بودجه را جبران كند، این یارانه های حمایتی هم فایده ای نخواهد داشت. اگر كسری بودجه را جبران نكنیم تورم جدی در اقتصاد ایجاد می شود. این كارشناس اقتصادی اظهار داشت: این تورم در بخش كالاهای اساسی تأثیر زیادی می گذارد و در نتیجه دهك های پایین كه قالب هزینه هایشان برای خرید كالای اساسی است این تورم را بیشتر احساس می كنند. ما اگر طرحی مثل طرح كارت رفاه را برای پشتیبانی از قشر متوسط ایجاد می كردیم بهتر بود چونكه این طرح دقیقا جامعه متوسط و پایین جامعه را هدف قرار داده و به آنها كمك می نماید. وی تصریح كرد: یكی از اشكالات اساسی در استدلال های موافقان طرح این است كه فقط كلیت طرح را می بینند. در واقع اینطور نیست كه دهك های پایین جامعه از این طرح نفع ببرند. البته درست است كه به صورت متوسط وضع دهك های پایین بهتر می شود اما حدودا نیمی از این دهك ها وضعشان بدتر شده و نیمی دیگر وضعشان به مراتب بهتر می شود. شاكری در ادامه اضافه كرد: اجرای این طرح وضعیت معیشت حاشیه شهرنشین ها را بسیار بدتر كرد ولی وضع روستایی بهتر شد. این نشان داده است كه این سیاست گذاری اشكالات جدی داشت. ما با این سوال مواجه می شویم كه پس چه چیزی از اجرای این طرح حاصل شده است. نه در پشتیبانی از جامعه چیزی به دست آوردیم و نه كسری بودجه دولت حل شد. طرح دولت هم در ایده مركزی و هم در اجرا گرفتار مشكل بود این كارشناس اقتصادی اظهار داشت: روندی برای افزایش قیمت بنزین طی شد كه الان هیچكس آنرا به عهده نمی گیرد. پس از اعلام دولت در خصوص افزایش قیمت بنزین دو فراكسیون مجلس برای زمین زدن این طرح با هم مسابقه گذاشتند و به صراحت بگویم اگر رهبری حمایت نمی كرد تا آخر عمر دولت دیگر چیزی به نام سیاست گذاری اقتصادی باقی نمی ماند. یعنی همین ساختار فشل تصمیم گیری هم نابود می شد. وی تصریح كرد: ما نمی توانیم طرح سال ۸۹ برای سهمیه بندی بنزین را دقیقا برای امسال اجرا نماییم چونكه شرایط فعلی با شرایط قبل متفاوت می باشد. ما پس از ۱۰ سال دارای سرمایه گذاری منفی هستیم در نتیجه شاكله و هدف طرح نباید مثل قبل باشد. در واقع هر كاری وقتی معنادار است كه بخشی از یك برنامه رشد باشد ولی این طرح صرفا در واكنش به افزایش مصرف بنزین بود و ابعاد دیگر در آن دیده نشده بود و یك طرح كلان برنامه ریزی نشد. شاكری اظهار داشت: طرح دولت هم در ایده مركزی و هم در اجرا گرفتار مشكل بود. این اشكال صرفا مربوط به اطلاع رسانی نیست. باید قبول نماییم كه چاره ثبات ایران دادن یارانه نقدی نیست بلكه راه حلش رشد اقتصادی می باشد كه اصلاح قیمت انرژی هم میتواند جز آن باشد منتها نه به شكل طرح فعلی. این كارشناس اقتصادی اضافه كرد: دولت پیش از اعلام طرح هیچ گونه تدبیری نیندیشیده بود و به وضوح درباره مسائل اصلی سهمیه ها تصمیم گرفته نشده بود. مثلا سهمیه تاكسی های اینترنتی و سرویس مدارس پس از اعلام طرح مشخص شدند. این مسائل جزئیات نیست بلكه اینها شاكله طرح هستند. یعنی دولت طرحی را اجرا می كند و بعد درباره وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی تازه می خواهد فكر كند. او در آخر اظهار داشت: ما الان با كاهش مصرف بنزین مواجه شدیم و فرصت خوبی برای صادرات بنزین است اما جالب است بدانید دولت زیرساخت صادرات بنزین را آماده نكرده است. یعنی تا این حد بی تدبیری صورت گرفته است. در اجرای هر طرحی كلیات از جزئیات جدا نیست و با هم سنجیده می شود. الان هم در داخل مصوبه شورای سران و هم بیرون از آن می توان اصلاحاتی را انجام داد تا وضعیت بهتر شود.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب