پلان بی سعودی ها برای دور زدن تنگه هرمز جواب می دهد؟
ام آی جی تی: بنظر می رسد باب المندب یا دروازه اشك ها در دریای سرخ گزینه جذابی برای سعودی ها به منظور دور زدن تنگه هرمز برای صادرات نفت می باشد، اما این آبراه نیز خطرات خودرا دارد.
به گزارش ام آی جی تی به نقل از ایسنا، بعد از تمامی وقایعی كه طی ماه های اخیر در نزدیكی تنگه هرمز به وقوع پیوست، عربستان سعودی نسبت به استفاده از این آبراه برای صادرات نفت خود به بازارهای خارجی مهم نگران است، اما می خواهد نفت بیشتری را بوسیله خطوط لوله موجود در این كشور منتقل و بوسیله دریای سرخ صادر كند اما این گزینه امكان دارد آن اندازه كه عربستان سعودی امیدوار است امنیت نداشته باشد.
دوحمله جداگانه ای كه در ماه ژوئن و مه در تنگه هرمز مقابل نفتكش ها انجام گرفت، موجب شد هزینه ها و نرخ بیمه جهش شایان توجهی پیدا كند. همین طور كشتی های حامل پرچم انگلیس از زمانی كه یك كشتی انگلیسی از طرف ایران توقیف شده است، از عبور از این مسیر خودداری می كنند.
اقدام تولید كنندگان در بررسی گزینه های موجود به خوبی قابل درك است اما برخلاف بیشتر تولید كنندگان منطقه خلیج فارس، عربستان سعودی گزینه های دیگری در اختیار دارد. این كشور و امارات متحده عربی تنها كشورهایی هستند كه در دریای سرخ خط ساحلی دارند و در واقع خط ساحلی عربستان سعودی در دریای سرخ مرزهای غربی این كشور را تشكیل می دهد.
یك خط لوله بزرگ نفت وجود دارد كه عربستان سعودی بوسیله آن نفت میادین واقع در شرق این كشور را به ساحل غربی منتقل می كند. این خط لوله با ظرفیت انتقال پنج میلیون بشكه در روز یكی از بزرگترین خط لوله های نفت در جهان به حساب می آید و مقرر است ظرفیت انتقال آن افزایش پیدا كند اما تنش های پیرامون منطقه به معنای آن است كه این اقدام باید سریع تر انجام بگیرد. عربستان سعودی حالا می خواهد ظرفیت این خط لوله را تا سپتامبر به هفت میلیون بشكه در روز افزایش دهد.
اما تا همین اواخر در آوریل چشم انداز اولین فروش اوراق قرضه بین المللی از طرف شركت دولتی آرامكو نشان داد: تاریخ تكمیل پروژه توسعه چهار سال عقب تر از برنامه است و ظرفیت برنامه ریزی شده نیم میلیون بشكه كمتر است.
آرامكو با بازسازی معاجز یا ینبع جنوبی كه پایانه نفتی به ظرفیت ۳ میلیون بشكه در روز است، ظرفیت صادرات خود در كرانه دریای سرخ را افزایش داده است. این پایانه ابتدا ایستگاه پایانی خط لوله IPSA بود كه نفت عراق را به دریای سرخ حمل می كرد، اما این خط بعد از حمله صدام به كویت در سال ۱۹۹۰ توسط سعودی ها بعنوان غرامت خسارت های جنگ عراق مصادره شد.
با توجه به این كه این خط ظرفیت حمل ۱.۶۵ میلیون بشكه در روز را دارد و به موازات خط لوله شرق- غرب كار می كند، امكان دارد مبنای توسعه ای ظرفیت را تشكیل دهد، اما آیا این اقدام صادرات نفت عربستان سعودی را ایمن تر می كند؟ جواب این پرسش منفی است.
خط لوله شرق-غرب در ماه مه هدف حمله پهپادها قرار گرفت. اگر تنش ها در منطقه افزایش پیدا كند، وقوع حوادث مشابه حمله پهپادها منتفی نخواهد بود. صادرات نفت عربستان سعودی به آسیا باید از یكی از دو تنگه هرمز و باب المندب عبور كند و تنگه باب المندب امكان دارد به اندازه هرمز پرخطر باشد. این خط الان نیز ظرفیت بلااستفاده فراوانی دارد. سال قبل تنها ۲.۱ میلیون بشكه در روز نفت به ساحل غربی منتقل شد كه عمده آن برای پالایشگاه های واقع در ینبع بود و هیچ نشانه ای وجود ندارد كه صادرات بوسیله دریای سرخ همزمان با افزایش تنش ها در نزدیكی تنگه هرمز در ماه های اخیر افزایش پیدا كرده است.
سهم صادرات نفت عربستان سعودی بوسیله دریای سرخ در سه ماهه دوم به پایین ۱۰ درصد در مقایسه با ۱۲ درصد در سه ماهه اول كاهش پیدا كرد. بیشتر از ۹۰ درصد صادرات نفت عربستان سعودی بوسیله تنگه هرمز انجام می گیرد. امكان دارد با صادرات نفت بوسیله دریای سرخ از ریسك های پیرامون تنگه هرمز اجتناب شود اما خود تنگه باب المندب یا دروازه اشك ها كه آبراه باریكی میان یمن و جیبوتی است خطرات خودرا دارد. سال قبل نفتكش های عربستان سعودی در تنگه باب المندب هدف حمله قرار گرفتند وباعث شد عربستان سعودی صادرات نفت از این مسیر را متوقف نماید. همین طور منتقل كردن بیشتر صادرات نفت عربستان سعودی بوسیله دریای سرخ امكان دارد برنامه حفاظت از نفتكش ها را پیچیده كند برای اینكه ناوهای جنگی ناچار خواهند بود در هر دو مسیر به گشت زنی بپردازند.
منبع: ام آی جی تی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب